Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

The Beat Generation

Oprindelig forfatter Kold Seneste forfatter Redaktionen

The Beat Generation. Allen Ginsberg og William S. Burroughs  i samtale; fotografi fra 1983.

The Beat Generation. Allen Ginsberg og William S. Burroughs i samtale; fotografi fra 1983.

The Beat Generation, en gruppe yngre, fortrinsvis jævnaldrende, amerikanske digtere og prosaister, som blev offentligt kendt i 1950'erne. (Herhjemme introduceret i bl.a. tidsskriftet Vindrosen). Refererer især til Allen Ginsberg (Howl, 1956), Jack Kerouac (On the Road, 1957) og William S. Burroughs (Naked Lunch, 1959).

Beatforfatterne var en del af et omfattende dissident- og forfattermiljø i USA efter 2. Verdenskrig, omfattende bl.a. Kenneth Rexroth, Kenneth Patchen og Henry Miller, og med sympatier for politisk anarkisme, pacifisme og ikke-vestlige religioner, især zenbuddhisme.

Andre karakteristika var antiborgerlige idéer om seksuel frihed og kammeratskab, inspireret af den til USA emigrerede psykoanalytiker Wilhelm Reich. Eisenhowers USA diagnosticeredes som et sygt, totalitært og kærlighedsløst mareridt i nøgletekster som Howl og The White Negro (af Norman Mailer, 1957).

Annonce

Howl iscenesatte forfatterpersonen som anklagende offer for et sjælløst, konformistisk samfund med inspiration fra Arthur Rimbaud, William Blake og Dostojevskij. Den deraf afledte kunstnermytologi blev yderligere næret ved de samtidige helte Dylan Thomas og Charlie Parkers desperate livsførelse, kunst og død.

Marlon Brando i rollen som Terry Malloy i Elia Kazans film I storbyens havn (1954). Brando spillede en forhutlet og ydmyget havnearbejder, der får rejst et oprør mod fagforeningsmanden Johnny Friendlys (Lee J. Cobb) gangstervælde.

Marlon Brando i rollen som Terry Malloy i Elia Kazans film I storbyens havn (1954). Brando spillede en forhutlet og ydmyget havnearbejder, der får rejst et oprør mod fagforeningsmanden Johnny Friendlys (Lee J. Cobb) gangstervælde.

En ungdomsgeneration og -kultur spejlede sig i beatdigterne, som fik afgørende betydning for opgøret med den akademiske modernisme repræsenteret af T.S. Eliot og Lionel Trilling.

Rocktrubadurer som Bob Dylan er utænkelige uden dem. De pegede frem mod 1980'ernes gade-rappere, men knyttede også forbindelse tilbage til Emerson, Henry David Thoreau og Walter Whitmans idéer om digterens visionære rolle i samfundet.

Beat som livsstil kan filmisk opleves i Marlon Brandos tidlige roller og som sentimental erindring i Paul MazurskysNext Stop, Greenwich Village (1976).

Referér til denne tekst ved at skrive:
Christen Kold Thomsen: The Beat Generation i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 22. marts 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=44987