Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Saul Bellow

Oprindelige forfattere Green og LOSau Seneste forfatter Redaktionen

Saul Bellow s forfatterskab er et af efterkrigstidens centrale. Det er genstand for en grundig analyse fra dansk side i Claus Sechers disputats fra 1994: Den moralske Don Juan; om det jødiske gennembrud i amerikansk litteratur.

Saul Bellow s forfatterskab er et af efterkrigstidens centrale. Det er genstand for en grundig analyse fra dansk side i Claus Sechers disputats fra 1994: Den moralske Don Juan; om det jødiske gennembrud i amerikansk litteratur.

Saul Bellow, 10.7.1915-5.4.2005, amerikansk forfatter. Saul Bellow blev født i Montréal, Canada, som søn af jiddisch-talende immigranter fra Rusland; fra 1925 var Bellow bosat i Chicago, Illinois.

Saul Bellow tog eksamen i antropologi og sociologi fra Northwestern University 1937 og underviste sideløbende med sin forfattervirksomhed ved flere amerikanske universiteter. Modtog nobelprisen i litteratur 1976.

Bellow blev præget af den økonomiske krise og det antisemitiske åndsklima i 1930'ernes USA. Sammen med Bernard Malamud og J.D. Salinger hører han til de centrale forfattere i efterkrigsårenes "jødiske renæssance", og han kan ses som skikkelsen, der forbinder Isaac Bashevis Singers generation med yngre forfattere, fx Philip Roth. Skønt universelle i anslaget er Bellows arbejder alle specifikt moderne.

Annonce

"Antallet af intelligente mennesker, som fører deres mest livsvigtige samtaler med sig selv, øges desværre stadig," skrev den unge Saul Bellow, men bevægelsen i forfatterskabet går netop fra tragisk enetale mod sympatisk dialog. De bedste af hans værker forener filosofisk tyngde og moralsk substans med den gode samtales lethed.

De første romaner, Dangling Man (1944) og The Victim (1947, da. Ofret, 1954), var filosofiske øvelser med eksistentielt motiv, inspireret af både Franz Kafka og Jean-Paul Sartre. Også Seize the Day (1956, da. Grib dagen, 1966) er skrevet med den erkendelsessøgende lignelses skarphed, men gennembrudsbogen The Adventures of Augie March (1953, da. En ung amerikaners eventyr, 1955) bryder med det strenge format og præsenterer den unge Augies vandringer i form af en farvemættet, picaresk roman.

I Saul Bellows første romaner søger svage, ofte indbildske personer at forholde sig til en virkelighed, som de ikke forstår. Augie March, som både vil høre til og være sig selv, er den første af Bellows figurer, som tager sin bestemmelse på sig og finder et hjem i verden.

I 1959 udkom Henderson the Rain King (da. Regnkongen Henderson, 1960), den første af de fuldt perspektiverede romaner, som tegner forfatterskabet. Romanen forener Bellows tre store temaer: individets identitetskrise, en skarp civilisationskritik og antikkens myter udsat for moderne ironisk belysning.

Herzog (1964, da. 1965) ser verden gennem en midaldrende jødisk forfatters øjne og er sammen med den senere The Dean's December (1982, da. Dekanens december, 1983) måske Bellows mest personlige roman. Mr. Sammler's Planet (1969, da. s.å.) skildrer efterkrigsuniverset ifølge en af de overlevende. I Humboldt's Gift (1975, da. Humboldts gave, 1977) har den tragiske Humboldt livsgnisten, mens den fornuftige fortæller selv kun får kraft gennem sin ven.

Forfatterskabet omfatter endvidere skuespil, essays, journalistik og noveller, bl.a. samlingen Him With His Foot In His Mouth (1984, da. Ham med foden i spinaten, 1986). Den store roman More Die of Heartbreak (1987, da. Der er flere der dør af hjertesorg, 1988) blev fulgt af A Theft (1989, da. Ringen) og The Bellarosa Connection (1989, da. 1991), to moralske kortromaner, der som alt, hvad Bellow har skrevet, gennemlyser tragiske eksistentielle vilkår med humor, varme og ironi.

Op gennem 1990'erne dyrkede den fejrede gransker af den mere intellektuelle del af den amerikanske folkesjæl fortsat essayistikken og den lange novelle/korte roman, fx The Actual (1997, da. Den ægte, 1998).

I den kun tyndt maskerede biografiske roman Ravelstein (2000, da. 2001) søgte Saul Bellow med fiktionens frihed at redegøre for filosoffen Allan Bloom, til hvis forkætrede amerikanske civilisationskritik The Closing of the American Mind (1987, da. 1991) han skrev forordet.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Bo Green Jensen, Lars Ole Sauerberg: Saul Bellow i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 12. december 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=45547