• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Tage Skou-Hansen

Oprindelig forfatter AnOEs Seneste forfatter Redaktionen

Tage Skou-Hansen, 12.2.1925-11.11.2015, dansk forfatter. Tage Skou-Hansen formåede på én gang at gå vedkommende ind i sin samtid og dens samfundsforandringer og samtidig til stadighed se fortolkende tilbage på sin tidlige grundoplevelse: 2. Verdenskrig, der fremtvang afgørende eksistentielle valg.

Et sådant dobbeltperspektiv er både emne og metode i hans romaner. Med en bagage af primært erfaringsstof fra besættelsen, tanker om eksistens og etik fra bl.a. Martin A. Hansen og K.E. Løgstrup og et engagement i politik og samfund har han i fiktion og essays (Det midlertidige fællesskab, 1969, Den forbandede utopi, 1995) givet en kritisk gennemlysning af forholdet mellem den enkelte og det overindividuelle, i moralsk eller social og politisk forstand.

Dette analytiske perspektiv fremmer en romanform med vægt på fortællerens eller personernes refleksioner over en fortid, dog altid forbundet med en realistisk situationsskildring og spejlende symbolik. Som redaktør af Heretica fastholdt Skou-Hansen over for æsteticismen forfatterens etiske forpligtelser, talte prosaens sag i poesiens glanstid og foreslog et bredere virkelighedsengagement.

Annonce

Tage Skou-Hansens sene debutroman om en sabotagegruppe, De nøgne træer (1957, filmatiseret 1991), sammenvæver spænding, eksistensdebat og en kærlighedshistorie, der tilspidses i fortælleren Holger Mikkelsens problem: at forstå meningen med et etisk bestemt kærlighedsafkald.

Også de følgende romaner Dagstjernen (1962) og På den anden side (1965) skriver sig ind i diskussionen om skyld og ansvar. Efter 1968 trænger et politisk engagement sig på, som især udfoldes i en romanserie med Holger Mikkelsen som fortæller og ræsonnør over sin egen og samfundets udviklingshistorie siden krigen: Tredje halvleg (novelleroman, 1971), Medløberen (1973), Den hårde frugt (1977), Over stregen (1980), På sidelinjen (1996).

Gennem en veksling mellem handling, dialog og næsten essayistisk krønikeskrivning giver bøgerne et portræt af den frisindede, men forsigtige Holger og de livsformer, han iagttager omkring sig, herunder 1970'ernes unge, hvis politiske radikalisering han går i dialog med og i det sidste bind ser tilbage på.

Med romanen Frit løb (2000) afrundede Skou-Hansen sin romanserie om Holger Mikkelsen, i alt syv bind siden 1957. Holger genser sin tabte elskede Gerda, og med hende som katalysator får han gennem en lang, udforskende dialog, gennemvævet med erindringer og tolkende symbolik, løst op for den fortiede, traumatiske historie om faderens økonomiske bedrageri og sættes fri til endelig at forenes med Gerda.

I en ny serie af romaner med fællestitlen Det runde bord (Springet, 1986, Krukken og stenen, 1987, Det andet slag, 1989, Sidste sommer, 1991) blev det essayistiske tonet noget ned til fordel for en både impressionistisk og symbolsk koncentreret fremstilling af en gruppe mennesker, der søger at fortolke deres eget liv gennem forståelsen af den mulige betydning, deres ungdomsven digteren Aksel fandt i sin død ved at tage et meningsløst, radikalt spring ind i tysk krigstjeneste.

Tage Skou-Hansen fortalte via personerne og fastholdt dem i en spænding mellem livsvalg og livsmuligheder, åben mod både samfundshistorie og "dagligdagens metafysik". Skou-Hansen blev medlem af Det Danske Akademi i 1982.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Anders Østergaard: Tage Skou-Hansen i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 8. december 2016 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=160375