Faktaboks

Grete Stenbæk Jensen
Født
8. april 1925, Nørre Bork
Død
13. juli 2009, Ørnhøj
Grete Stenbæk Jensen
Scanpix Str/Ritzau Scanpix.

Med debuten Konen og æggene (1973) fik Grete Stenbæk Jensen et pludseligt litterært gennembrud. Sammen med Åge Hansen-Folehavens Vi venter på fællesskab fra samme år, opfattes bogen som startskuddet på dansk arbejderlitteraturs genkomst i 1970'erne, hvor begrebet nød stor kritisk, akademisk og offentlig opmærksomhed.

Stenbæk Jensen var aktiv i kvindebevægelsen, Arbejder Solidaritet, Kampagnen mod Atomvåben, i SF's kvindegrupper og kulturudvalg og var i en årerække inden debutromanen folketingskandidat for partiet. Hun var medlem af Socialistisk Kulturfront og deltog i organisationens forfatterseminarer.

Det politiske engagement præger forfatterskabet, der ofte skildrer kvindeliv og kvinders arbejde i såvel i det traditionelle landsbrugssamfund som i moderne industri.

Baggrund

Jensen voksede op i et vestjysk indremissionsk miljø. Hun gik ud af skolen som 14-årig og arbejdede herefter bl.a. som tjenestepige og butiksmedhjælper, kom på husholdningsskole og siden i lære som sygeplejerske; en uddannelse hun dog afbrød efter to år.

Hun giftede sig med læreren Niels Stenbæk Jensen og blev hjemmegående med deres tre børn. Dog var hun politisk aktiv, skrev artikler til dagbladet Vestkysten og holdte radioforedrag om bl.a. litteratur, som hun siden sin ungdom havde været en ivrig læser af.

I slutningen af 1960'erne – da hun efter eget udsagn var blevet psykisk kørt ned af at gå hjemme – arbejdede hun i godt to år på et æggepakkeri indtil det lukkede. Det er erfaringerne herfra, som Konen og æggene er inspireret af.

Eftertrykkeligt debutbrag

Under ansættelsen havde Stenbæk Jensen ført dagbog. Studerende, bl.a. hendes datter, fra Det nødvendige Seminarium læste optegnelserne og opfordrede hende at omarbejde dem til en bog.

Hendes mand indsendte det færdige manuskript til Gyldendal, der antog det. Efter en større bearbejdelse (herunder sletningen af en indlagt kærlighedshistorie samt udvidelse af forlæggets barndoms – og arbejdsskildringer) udkom romanen med titlen Konen og æggene.

Udgivelsen blev en stor succes. Første oplag blev udsolgt på otte dage og udkom i de følgende år flere oplag, bl.a. i billigbogsudgaver.

Den kritiske reception var overvejende positiv og Konen og æggene nød stor opmærksomhed i medierne som inkarnationen af en ny bølge af arbejderlitteratur. Den status indtager romanen også i dens samtids talrige intellektuelle og akademiske behandlinger af såvel kvinde- som arbejderlitteratur.

Temaer i romanen Konen og æggene

Konen og æggene skildrer arbejdslivet på et jysk ægpakkeri, hvor hovedpersonen og jeg-fortælleren er ansat. Romanen er dog i vidt omfang et kollektivportræt af de ufaglærte kvindelige arbejdere, deres relationer og konflikter; både de interne og dem med mellemledere og ledere der søger at højne produktiviteten.

Køn og klasse

Et andet centralt spor er jegets ægteskab og familieliv, hvorfor dens skildring af, at kvindens arbejde ikke slutter med fyraften, men forsætter med pasningen af børn og hjem. Konen og æggene er således rundet af et på samme tid udpræget klasse- og kønsperspektiv, der portrætterer abejderkvindernes udbytning i både arbejderpladsens produktive og hjemmets reproduktive sfære.

Romanen er således illustrativ for fællespunkter og forbindelseslinjer mellem 1970'ernes arbejder- og kvindelitteratur.

velfærdssamfundets forbrugerisme

Et andet tidstypisk træk er bogens kritiske udblik på velfærdssamfundets forbrugerisme. Hvor hovedpersonens mand insisterer på at flytte i moderne parcelhus, er hun anderledes forbeholden, idet hun mener, at gældsættelsen blot vil binde hende strammere til lønarbejdet og det lidet misundelsesværdige ufaglærte arbejdsliv

Fiktion eller virkelighed

Stenbæk Jensen har i flere sammenhænge understreget, at mens romanens arbejdssituation baserer sig på hendes egne oplevelser, er karaktererne opdigtede.

Det forhold mødte kritik fra hendes tidligere kolleger, der følte sig misrepræsenterede.

Sammen med den store opmærksomhed om debuten sendte det Stenbæk Jensen ud i en længere skrivekrise, der bundede i det, hun beskrev som et stigende ubehag ved at skrive om og på den vis tale på vegne af andre.

Hendes næste bog, Waterloo retur (1978) var sigende for hendes forsøg på at finde en ny, passende udtryksform. Den består således af en samling 'interview-noveller' baseret på samtaler med andre kvinder, som i beretningerne dog i forskellig grad omarbejdes og digtes videre på.

Senere værk og liv

I sit senere forfatterskab vendte Stenbæk Jensens tilbage til den mere konventionelle romanform – fx i serien Thea (1984), Dagen lang, (1985), Ud af stedet, (1987) og Med tiden (1990).

I sine sidste udgivelser behandlede Stenbæk Jensen sin egen families kvindehistorier bl.a. i Anes bog (1992) og Kære faster (1994).

Efter debutromanen arbejdede Stenbæk Jensen bl.a. på plejehjem og som hjemmeplejer, men slidgigt sendte hende på revalidering og siden på førtidspension.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig