• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Karin Michaëlis

Oprindelig forfatter Tao Seneste forfatter Redaktionen

Karin og Sophus Michaëlis i slutningen af 1800-t. Den senromantiske iscenesættelse — hun smiler gådefuldt hen for sig; han ser på os med nøgtern alvor og en skødesløs elegance — afspejler situationen i begyndelsen af deres ægteskab. Hun var et guds ord fra landet med beskedne kundskaber, han allerede en agtet kunstkritiker og lyriker og en berømt dandy i hovedstaden. Senere blev rollerne vendt om. Karin Michaëlis blev internationalt kendt for sine romaner om kvindeproblemer. Sophus Michaëlis var næppe død, førend det meste af hans forfatterskab gik i glemmebogen.

Karin og Sophus Michaëlis i slutningen af 1800-t. Den senromantiske iscenesættelse — hun smiler gådefuldt hen for sig; han ser på os med nøgtern alvor og en skødesløs elegance — afspejler situationen i begyndelsen af deres ægteskab. Hun var et guds ord fra landet med beskedne kundskaber, han allerede en agtet kunstkritiker og lyriker og en berømt dandy i hovedstaden. Senere blev rollerne vendt om. Karin Michaëlis blev internationalt kendt for sine romaner om kvindeproblemer. Sophus Michaëlis var næppe død, førend det meste af hans forfatterskab gik i glemmebogen.

Karin Michaëlis, 1872-1950, dansk forfatter, gift med Sophus Michaëlis 1895-1911. Med romanen Den farlige Alder (1910) om den 40-årige kvindes seksualitet og identitet i årene før overgangsalderen opnåede Karin Michaëlis en berømmelse, der førte til en årelang virksomhed som skattet foredragsholder i hele Europa. Hendes Bibi-bøger (1929-39) for halvvoksne piger blev også oversat til mange sprog og læst i det meste af Europa. Allerede fra hendes debut i 1898 med romanen Højt Spil er hendes gennemgående bestræbelse at sætte det særligt kvindelige ind i en social og psykologisk sammenhæng, ofte som et opgør med mænds såkaldte fornuftsbetonede opdeling og adskillelse af det offentlige og det private. Uden at kunne kaldes en kvindepolitisk forfatter understreger hun, at den kvindelige erfaring ikke umiddelbart kan forstås på mænds præmisser, endsige beskrives med et rationelt og "normalt" sprog. Samme grundholdning gælder hendes syn på barnet og dets kår, et andet hovedemne i hendes forfatterskab på i alt 70 værker.

Under Besættelsen opholdt Karin Michaëlis sig i USA pga. sit lange virke for tyske forfattere på flugt fra nazismen, heriblandt Bertolt Brecht. Den delvis selvbiografiske romanserie Træet paa godt og ondt, 1-5 (1924-30) om en ung piges barndom og ungdom anses i dag for at være Karin Michaëlis' hovedværk.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Bo Tao Michaëlis: Karin Michaëlis i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 20. februar 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=125092