Faktaboks

Rubem Fonseca
Født
11. maj 1925, Juiz de Fora
Død
15. april 2020, Rio de Janeiro
Nationalitet
Brasiliansk
Virkested
Rio de Janeiro
Rubem Foseca og Gabriel García Márquez
Rubem Fornseca har modtaget en lang række priser for sit betydningsfulde forfatterskab. Blandt disse tæller Juan Rulfo-prisen, som han her modtager af den colombianske forfatter Gabriel García Márquez. Foto fra 2003.
Rubem Foseca og Gabriel García Márquez
Af /AFP/Ritzau Scanpix.

Rubem Fonseca er den ubestridte fornyer af brasiliansk storbyprosa. Med novellesamlingerne Os prisioneros (1963, Fangerne) og A coleira do cão (1965, Hundens halsbånd) hørte man en ny stemme, der syntes at komme fra de hurtigt voksende storbyers skyggesider. Med sin særegne kombination af mundtlighed og formmæssig stringens har han inspirereret en hel generation af postmoderne forfattere i Brasilien.

Fonsecas persongalleri og stil

Fonseca, der var barn af portugisiske emigranter, voksede op i Rio de Janeiro. Han blev uddannet jurist og begyndte sin professionelle karriere i politiet. Mange af hans hovedpersoner kom fra dette miljø, som fx den hyppigt optrædende advokat og detektiv Mandrake såvel som et spraglet repertoire af prostituerede, tiggere, kriminelle, dørvagter og journalister, hvis samtaler bragte hverdagens rå friskhed ind i datidens prosa.

Med den næste novellesamling, Lúcia McCartney (1967) vandt han status som bestsellerforfatter. Titelnovellen, der var skrevet i en eksperimentel stil som et filmmanuskript, åbnede en tidstypisk dialog mellem litteratur og film. I 1973 lancerede Fonseca sin første roman, O caso Morel (1973, Sagen Morel), med en modernistisk inspireret elliptisk fortællestruktur.

Rubem Fonseca og 70'er generationen

Med novellesamlingen, Feliz ano novo (Godt nytår, 1975) opnåede Fonseca et foreløbigt højdepunkt i sin litterære udforskning af den stigende storbyvold. Bogen blev censureret af den militære regering under anklage for at være pornografisk på grund af sit sprogbrug. Senere fulgte O cobrador (1978, Opkræveren), et oprørt manifest mod social uretfærdighed. Fonsecas ordrette stil var præget af slagkraftige mundtlige formuleringer fra storbyernes sociale skyggesider, der skabte en ny realisme med et stærkt litterært udtryk.

Kombinationen af denne mundtlige stil og fortællingernes stringente struktur gjorde Fonseca til et forbillede for 1970'er generationen af historiefortællere som Dalton Trevisan (født i 1925), Caio Fernando Abreu (1948-1996) og Sérgio Sant’Anna (1941-2020).

Det postmoderne

Romanerne A grande arte (1983, på dansk Den artistiske morder, 1990), Bufo & Spallanzani (1985) og Grandes emoções e pensamentos imperfeitos (1988, Stærke følelser og uperfekte tanker) er eksempler på den postmoderne metafiktion, der inddrager krimigenren, mediekultur eller historisk dokumentarisme som romanernes sårbare skabeloner.

I romanen Agosto (1990, August) genfortælles præsident Getulio Vargas’ politiske fald og selvmord som en krimi. I O selvagem da ópera (1994, Operaens vilde) er det komponisten Antônio Carlos Gomes’ biografi, der fortælles som en libretto.

Priser

Rubem Fonseca anses for at være en af sin generations vigtigste og mest omfattende forfatterskaber, der nåede et stort publikum og kritikkens anerkendelse. Han modtog den prestigefyldte Jabutipris seks gange, den portugisiske Camões-pris i 2003 og den latinamerikanske Juan Rulfo-pris samme år samt det Brasilianske Akademis Machado de Assis-pris i 2015.

Fonsecas indflydelse på periferiens litteratur

Rubem Fonsecas eksempel var banebrydende for den prosa, der i slutningen af 1900-tallet blev kaldt for periferiens litteratur.

Blandt forfatterne til denne periferiens litteratur talte Paulo Lins med romanen Cidade de Deus (1997, Guds by) og Ferréz' Capão Pecado (1999, Syndens Capão). Det var forfattere fra storbyernes slum, kaldet favelaer, og fattige forstæder, som gav deres eget vidnesbyrd. Blandingen af en ny realisme og eksperimenterende litterære formater var den erklærede inspiration blandt århundredeskiftets "90'er-generation", fx Patricia Melo (1962) og Luiz Ruffato (1961).

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig