Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Storbritannien - kunsthåndværk og design

Oprindelig forfatter UHou Seneste forfatter Redaktionen

Thomas Chippendale. Porcelænsskab af padauktræ, udført af Thomas Chippendale; Davids Samling. Skabet er afbildet i Chippendales bog The Gentleman and Cabinet Maker's Director fra 1754.

Thomas Chippendale. Porcelænsskab af padauktræ, udført af Thomas Chippendale; Davids Samling. Skabet er afbildet i Chippendales bog The Gentleman and Cabinet Maker's Director fra 1754.

Fra senmiddelalderen til slutningen af 1600-tallet fulgte engelsk kunsthåndværk og møbelkunst i store træk udviklingen i det øvrige Europa. Fra slutningen af perioden stammer Grinling Gibbons' (1648-1721) træskærerarbejder i bl.a. Saint Paul's Cathedral og de vævede tapeter fra Mortlake-fabrikken ved London (1619-1703).

I 1700-tallet fik møbelkunsten et særpræg, hvor enkel formgivning, rene linjer og stram massivitet dominerer i praktiske og komfortable møbler i valnød eller mahogni; førende møbelsnedkere var Thomas Chippendale, George Hepplewhite og Thomas Sheraton, der tillige udgav illustrerede møbelkataloger. Robert Adam introducerede en elegant klassicisme med bemalede møbler.

Også på keramikkens felt bød 1700-tallet på nyskabelser: Stengods fra Staffordshire, basaltgods og jasperware af Josiah Wedgwood og keramik med trykt dekoration eller lustreglasur.

Regencystilen i begyndelsen af 1800-tallet byggede på antikkens former og ornamentik.

Annonce

I 1800-tallets anden halvdel blev England igen formgivningsmæssigt førende. Det moderne designbegreb formuleredes i teori og praksis af alsidige kunstnere som Owen Jones (1809-74), William Morris og Christopher Dresser og videreførtes af Arts and Crafts Movement og The Aesthetic Movement, der fandt forminspiration i henholdsvis gotisk og østasiatisk kunst.

Blandt de førende designere omkring år 1900 var C.R. Ashbee, C.F.A. Voysey og C.R. Mackintosh, der i Glasgow skabte sin helt egen designlinje. De fornyede bl.a. møbelkunst, glas, sølv, boghåndværk, tekstiltryk og glasmosaik.

Storbritannien. Designeren Ross Lovegrove, der fik egen tegnestue i 1990, er blevet internationalt kendt for sine møbler. Her ses stabelstolen Figure of 8 ('Ottetallet') fra 1993, udført i stålrør og plast.

Storbritannien. Designeren Ross Lovegrove, der fik egen tegnestue i 1990, er blevet internationalt kendt for sine møbler. Her ses stabelstolen Figure of 8 ('Ottetallet') fra 1993, udført i stålrør og plast.

I England eksperimenteredes tidligt med lamineret træ og forkromede stålrørsmøbler, inspireret af bl.a. Alvar Aalto. Ellers blev britisk design først igen internationalt normgivende fra 1960'erne. Designeren Terence Conran (f. 1931) lancerede i sine Habitat-butikker plastmøbler og -kunsthåndværk, og inden for mode var Mary Quant og senere Vivienne Westwood og Alexander McQueen blandt de førende navne.

Fra 1980'erne har high tech-arkitekten og -designeren Norman Foster været en vigtig skikkelse ligesom Ross Lovegrove (f. 1959) med postmoderne møbeldesign.

Læs mere om Storbritannien.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Ulla Houkjær: Storbritannien - kunsthåndværk og design i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 15. februar 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=165393