Faktaboks

Stanley Kubrick
Født
26. juli 1928
Død
7. marts 1999

Stanley Kubrick.

.

Stanley Kubrick var en amerikansk filminstruktør. Stanley Kubrick opnåede status som en af den moderne filmkunsts mest originale og excentriske instruktører, der lavede sine film med en enestående kontrol over alle led i produktionen.

Stanley Kubrick står som en af filmkunstens enere, der foretrak at arbejde uden større kontakt med tidens trends. Hans film kredser således ofte om eneren og det exceptionelle menneske. De afdækker gerne menneskelig svaghed og ondskab og er samtidig præget af blændende teknisk mesterskab og visuel pragt.

Stanley Kubricks tidlige karriere

Stanley Kubrick begyndte som 16-årig som bladfotograf og optog et par korte dokumentarfilm, inden han for private midler lavede et par små fiktionsfilm, Fear and Desire (1953), om desperate soldater på patrulje, og thrilleren Killer's Kiss (1955). Den beske gangsterfilm The Killing (1956, Det store gangsterkup) var hans første regulære spillefilm. Den blev fulgt af gennembrudsværket Paths of Glory (1957, Ærens vej), en berømmet afsløring af militærledelsens hykleri og kynisme under 1. Verdenskrig.

Succeserne medførte dog ikke de opgaver, som Kubrick havde tænkt sig. Han fuldførte Spartacus (1960), en traditionel Hollywood-storfilm om slaveoprøret i oldtidens Rom, da den oprindelige instruktør, Anthony Mann, var blevet fyret af filmstjernen og producenten Kirk Douglas. Kubrick løste opgaven upåklageligt, men mistede definitivt interessen for at underordne sig et system, hvor instruktørens arbejde var reduceret til upersonligt håndværk.

1960'erne og fremefter

Stanley Kubrick forlod derfor Hollywood i 1960 og slog sig ned i England, der siden var hans base; det finansielle grundlag for hans film var dog ofte amerikansk. I 1962 filmatiserede han en af tidens mest beundrede og kontroversielle romaner, Vladimir Nabokovs Lolita. Derefter fulgte hovedværket Dr. Strangelove (1964), en ond koldkrigssatire over rustningskapløbets accelererende vanvid. I 1968 kom science fiction-filmen 2001: A Space Odyssey (Rumrejsen år 2001), der hævede genren fra kulørt spænding til ambitiøs filosofisk refleksion. Temaet var menneskehedens skæbne fra urtiden til rumtiden, præget af nietzscheanske tanker og imponerende special effects.

A Clockwork Orange (1971), efter en roman af Anthony Burgess, var en ny provokerende fabel i et fremtidsmiljø. Historien om den ungdomskriminelle Alex demonstrerer, at volds- og ødelæggelsestrangen i den unge mand ikke kun er årsag til kriminelle udskejelser, men også er drivkraften bag hans positive og kreative sider.

Periodefilmen Barry Lyndon (1975) efter W.M. Thackerays roman imponerede især ved sin overdådige visuelle pragt, mens The Shining (1980, Ondskabens hotel) demonstrerede Kubricks beherskelse af gysergenren. I krigsfilmen Full Metal Jacket (1987) genoptog han militær- og krigssatiren fra Dr. Strangelove, denne gang med tema i Vietnamkrigen. I sin sidste film, Eyes Wide Shut (1999), vendte han tilbage til temaer som seksualitet og tabuer.

Steven Spielbergs film Artificial Intelligence: A.I. (2001, A.I. — kunstig intelligens) bygger på en idé, som Kubrick ikke nåede at realisere.

Film instrueret af Stanley Kubrick

Peter Sellers i en scene fra filmen Dr. Strangelove (1964).

.
År Titel/dansk titel
1951 Day of the Fight (kort dokumentarfilm)
1951 The Flying Padre (kort dokumentarfilm)
1953 Fear and Desire
1955 Killer's Kiss
1956 The Killing/Det store gangsterkup
1957 Paths of Glory/Ærens vej
1960 Spartacus
1962 Lolita
1964 Dr. Strangelove; or, How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb/Dr. Strangelove
1968 2001: A Space Odyssey/Rumrejsen år 2001
1971 A Clockwork Orange
1975 Barry Lyndon
1980 The Shining/Ondskabens hotel
1987 Full Metal Jacket
1999 Eyes Wide Shut

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig