Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

computeranimation

Oprindelige forfattere CBC og PSch Seneste forfatter Redaktionen

/@api/deki/files/5412/=ud_a_249215.mp3?revision=1

computeranimation, computergrafisk teknik, hvormed man kan sætte bevægelse i figurer og objekter på en skærm.

Teknikken kaldes ofte 3-D animation eller CGI (Computer Generated Imagery). Teknikken udnytter computeres evne til hurtigt at beregne en glidende bevægelse mellem to definerede positioner i tid og rum. Dette har i traditionelle animationer været en af de mest tidskrævende processer.

Der er to anvendelser: For det første integreres computeranimationer i traditionelle film (se computergrafik). For det andet udnyttes teknikken til selvstændige animationer. En pioner inden for området selvstændige animationer er amerikaneren John Lasseter, der med stor succes har overført den traditionelle animations teknikker til computergrafikkens univers.

Annonce

Sammen med sine mangeårige samarbejdspartnere i firmaet Pixar udviklede Lasseter både en del af den basale software og skabte banebrydende film som Tin Toy (1989), der vandt en Oscar.

Den første helt computerskabte spillefilm var Toy Story (1995), som siden er blevet fulgt op af eventyrlige historier som Antz (1998) og Shrek (2001). Mens de første film var en slags computerskabte dukkefilm, spilles rollerne i den japansk-amerikanske science fiction-film Final Fantasy (2001) af computeranimerede menneskefigurer. Computeranimation bliver i stigende grad anvendt i film med levende skuespillere.

Med den store kommercielle og kunstneriske succes, som computeranimerede spillefilm har nydt siden årtusindskiftet, er computeranimation i tiltagende grad ved at fortrænge den traditionelle håndtegnede animation.

Samtidig er rent computerskabte figurer i film med rigtige skuespillere ved at tiltrække sig opmærksomhed, fx Gollum i Ringenes Herre-filmene (2001-03) og skurken Davy Jones i Pirates of the Caribbean-serien (2003-07).

Referér til denne tekst ved at skrive:
Claus Bülow Christensen, Peter Schepelern: computeranimation i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 8. december 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=58438