Som med 1970’ernes ‘vrede unge mand’, personificeret af Amitabh Bachchan, har der løbende været samfundskritiske film forklædt som eskapistisk underholdning. En af de største fortællinger fra Indien er Devdas. Romanen blev skrevet af Sarat Chandra Chattopadhyay i 1917 og er en indisk Romeo og Julie-fortælling, hvor to unge fra hver deres bengalske familie forelsker sig, og på grund af klasseskel ikke må få hinanden. Siden 1928, hvor den første filmatisering af romanen fik premiere, er der lavet over 20 forskellige filmatiseringer på mange forskellige indiske sprog.
I 1935 fik P.C. Baruas (1903-1951) filmatisering af Devdas premiere, og den blev prototypen på en lang række romantiske melodramaer, der på sentimental og sangbar vis tematiserede de samfundsmæssige problemer som følge af arrangerede ægteskaber, kastesystemet osv.
Mehboob Khans (1906-1964) Mother India (1957) er også et godt eksempel på en samfundskritisk film, der inkluderer smukke sange og dans.
Regeringsorganet Film Finance Corporation (fra 1980 National Film Development Corporation, NFCD) begyndte i 1969 med den kontroversielle komedie Bhuvan Shome, instrueret af Mrinal Sen (1923-2018), at sponsorere Parallel Cinema – eller New Wave Cinema, som det hed på det tidspunkt -der herefter også fik fodfæste i andre regioner. NFCD's filmskole i Puna stod i 1970'erne bag en række fine instruktørdebuter ved fx Mani Kaul (1944-2011) og Kumar Shahani (f. 1940), der var influeret af den franske instruktør Robert Bresson.
Shyam Benegal (f. 1934), der forenede professionalisme med politisk bid i film som Ankur (The Seedling: 1973) og Manthan (The Churning: 1975), helligede sig siden nationens historie i f.eks. The Making of the Mahatma (1996). Mira Nair fik desuden en verdensomspændende succes med sin spillefilmsdebut Salaam Bombay! (1988).
I nyere tid har folk som Aamir Khan leveret samfundskritik i Bollywood-indpakning med de utroligt populære film Lagaan: Once Upon a Time in India (instrueret af Ashutosh Gowariker: 2001), Mangal Pandey: The Rising (instrueret af Aamir Khan: 2005), PK (instrueret af Aamir Khan: 2014) og Dangal (instrueret af Aamir Khan: 2016) for blot at nævne et par eksempler. Filmene kritiserer alt fra det engelske imperium til kønsroller i Indien og religionens rolle i samfundet.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.