Argentina - film, Niveauet for den tidlige argentinske film blev sat med El fusilamiento de Dorrego (1908, Henrettelsen af Dorrego), et historisk drama af den italienske immigrant Mario Gallo (1878-1945).

Lydfilmen medførte en hastig vækst af populære genrefilm, i hvilke tangoen dominerede. En stjerne som sangerinden Libertad Lamarque (1908-2000) medvirkede også til at gøre argentinsk film til den førende i Latinamerika.

Under Perón (1946-55) begrænsedes ytringfriheden, og mange kunstnere gik i eksil. 1956-76 blomstrede den argentinske avantgarde: Leopoldo Torre Nilsson (1924-78) skaffede med La casa del ángel (1957, Huset med englen) argentinsk film verdens bevågenhed, og Cine Liberación-gruppen (Fernando Solanas, O. Getino og G. Vallejo) skabte det enestående værk La hora de los hornos (1966-68, Smelteovnens time), et politisk og stilistisk alternativ til både amerikansk og europæisk film.

Efter diktaturet 1976-83 blev Buenos Aires atter det kunstneriske samlingspunkt for latinamerikansk film. Argentina bidrager ved filmfestivaler med kreative talenter som Luis Puenzo (f. 1946), Oscarvinder 1985 med La historia oficial (Den officielle sandhed), den surrealistisk inspirerede Eliseo Subiela (f. 1944) og ikke mindst Fernando Solanas (f. 1936), der 1992 fik specialhæder i Cannes for sin El viaje (Rejsen); blandt de yngre instruktører er Daniel Burman (f. 1973) med den bittersøde komedie El abrazo partido (2004, Ariels verden).

Læs videre om vin i Argentina eller om Argentina generelt.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig