Danseren Josefa Vargas
Josefa Vargas var en af de store bolerodansere i midten af 1800-tallet. Portrættet viser hende i det typiske dansekostumes kortere skørt, balletsko og med kastagnetter. Armenes positur er karakteristisk for stilen og adskiller sig mærkbart fra den klassiske ballets porte de bras.
Af .

Den spanske ballet, La Escuela Bolera, blev fastlagt som teaterdans i slutningen af 1700-tallet, da spansk folkelig dans mødte fransk og italiensk ballet. Teknisk bygger den på de fem positioner, og dens hurtige fodarbejde kan minde om Bournonvilleskolens. Boleroskolen adskiller sig imidlertid fra den klassiske ballet ved sin holdning af overkroppen (épaulement), de "spanske arme" og ved brugen af kastagnetter. Den danses i bløde sko, til tider med en lille hæl. I 1800-tallet indtog spanske bolerodansere Europas teatre med storm og inspirerede til spanske danse i store klassiske balletter fra August Bournonville til Marius Petipa.

Oprindelsen til boleroskolen er genstand for diskussion. Den synes at komme fra Andalusien, men indflydelse fra andre steder spiller også ind. Boleroskolens almindeligste danse er bolero, cachucha, jaleo, seguidilla, fandango og olé. Trods fornemme bolerodansere har skolen i 1900-tallet stået i skyggen af flamenco.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig