Faktaboks

Kurt Fromberg
Født
19. juli 1934, Nørrebro, København
Død
24. september 2021
Kurt Fromberg
Kurt Fromberg.
Kurt Fromberg
Af /Politiken/Ritzau Scanpix.

Kurt Fromberg var en dansk forlægger, der i 17 år stod i spidsen for Danmarks største forlag, Gyldendal. Han blev født på Nørrebro i København og voksede op i meget små kår. Allerede som dreng blev han en ivrig læser og fik et nært forhold til litteratur. Efter mellemskoleeksamen forlod han skolen, fik en handelsuddannelse i rejsebureauet Wagon-Lits/Cook og blev i 1953 ansat på Gyldendals ekspedition på Amager. Her fik reklamechefen Aleks Frøland øje på ham og hentede ham ind til presse- og reklameafdelingen i hovedsædet i Klareboderne. I 1958 blev han udnævnt til reklamesekretær.

Gyldendals hovedaktionær, Knud W. Jensen, og Gyldendal-direktøren Ole Wivel havde allerede på et tidligt tidspunkt lagt mærke til den unge, stræbsomme Fromberg, og i 1965 blev han presse- og reklamechef. I 1976 kom han på et studieophold i USA for at studere reklame og markedsføring i bogbranchen, og i 1977 avancerede han til marketingdirektør. I 1979 indtrådte han i Gyldendals direktion, hvor han kom til at sidde sammen med Ole Werner Thomsen og Eigil Winther. Samarbejdet mellem de tre udviklede sig imidlertid problematisk: Frombergs forhold til Ole Wivel var også blevet anstrengt, og i 1982 stillede Fromberg bestyrelsen et ultimatum: Enten blev han administrerende direktør, eller også ville han forlade forlaget. Fromberg fik sin vilje, og Ole Wivel tog sin afsked og solgte sine aktier i forlaget.

Fromberg lagde i alle årene stor vægt på sammenholdet i bogbranchen og lagde ikke mindst vægt på et godt forhold til boghandelen: Forlag og boghandlere var i samme båd, og det gjaldt om at holde sammen og tage hensyn til hinanden. Denne indstilling gjorde ham bl.a. til en svoren tilhænger af fastprissystemet for bøger.

Frombergs hjerte bankede for litteraturen, og han gjorde sig i mange sammenhænge til talsmand for dens relevans og nødvendighed i det moderne samfund. Han noterede sig med bekymring den unge generations dalende interesse for at læse og lancerede udtrykket ”bogdroppere”, og han betonede skolernes og bibliotekernes ansvar for at fremme læsningen og den gode litteratur.

Gennem mange år nærede han en drøm om at realisere den efterfølger for Salmonsens Konversationsleksikon, som Gyldendal havde opgivet i 1970. Ved hjælp af en utrættelig lobbyindsats lykkedes det ham at rejse finansiering for Den Store Danske Encyklopædi, der udkom i årene 1994-2002 under Jørn Lunds ledelse.

I 1999 trådte Fromberg tilbage som administrerende direktør og blev afløst af Stig Andersen.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig