Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Prærafaelitterne

Oprindelig forfatter Munk Seneste forfatter Redaktionen

Den perfekte ridder Galahad når efter lang tids søgen frem til Gralen, den skål, som Jesu blod blev opsamlet i. I løbet af 1800-t. blev middelalderen mere og mere fremstillet som en heroisk og dybt religiøs tidsalder, og Gralmyten blev tolket som middelalderens søgen efter sandheden. Den britiske kunstnergruppe Prærafaelitterne søgte tilbage til middelalderens motivverden, og malemåden var præget af klare farver, enkelhed og stor omhu for detaljerne. Udsnit af gobelin udført efter forlæg af Edward Burne-Jones, 1895-96; Birmingham, City Museum and Art Gallery.

Den perfekte ridder Galahad når efter lang tids søgen frem til Gralen, den skål, som Jesu blod blev opsamlet i. I løbet af 1800-t. blev middelalderen mere og mere fremstillet som en heroisk og dybt religiøs tidsalder, og Gralmyten blev tolket som middelalderens søgen efter sandheden. Den britiske kunstnergruppe Prærafaelitterne søgte tilbage til middelalderens motivverden, og malemåden var præget af klare farver, enkelhed og stor omhu for detaljerne. Udsnit af gobelin udført efter forlæg af Edward Burne-Jones, 1895-96; Birmingham, City Museum and Art Gallery.

Prærafaelitterne, The Pre-Raphaelite Brotherhood, P.R.B., britisk kunstnersammenslutning, grundlagt 1848 af Dante Gabriel Rossetti, William Holman Hunt og John Everett Millais; gruppen fik indflydelse på bl.a. Ford Madox Brown, John Ruskin, William Morris og Edward Burne-Jones.

Ligesom de tyske nazarenere fandt prærafaelitterne deres kunstneriske forbilleder i tiden før Rafael (deraf navnet), især Giotto, Masaccio, Fra Angelico og Perugino.

Ved siden af den maleriske stilimitation var interessen af etisk og litterær karakter, idet prærafaelitterne mente at finde et oprindeligt udtryk af renhed, åndelighed og fromhed i den italienske ungrenæssance.

Annonce

I motiver fra både sagnverden, bibelhistorie, litteratur og samtid blev såvel det litterært-fortællende indhold som det moralske eller religiøse idégrundlag formidlet via et forenklet kunstnerisk sprog, hvorfor der ofte er noget bevidst primitivt i prærafaelitternes udtryksform.

Skildringen af samtiden var moraliserende og socialt bevidst, malerne anvendte en kraftig, til tider lidt grel kolorit, og detaljen helligedes megen opmærksomhed. Stilen havde udløbere helt frem til ca. 1900, fx med Arts and Crafts Movement og en blomstrende illustrationskunst.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Jens Peter Munk: Prærafaelitterne i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 24. maj 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=146447