Constantin Hansen udførte 1844-53 sammen med Georg Hilker en freskoudsmykning af vestibulen i Københavns Universitets hovedbygning på Frue Plads. Mens Hilker stod for de ornamentale felter med motiver fra den danske flora og fauna, var Constantin Hansens motiver hentet fra den græske mytologi. Her ses den lænkede Prometheus, hvis lidelser lindres af Apollons lyrespil.

.

Fresko er maleri, udført på våd murpuds. Betegnelsen al fresco eller buon fresco ('god fresko') anvendes til forskel fra al secco eller fresco secco ('tør fresko'), som er maleri på tør murpuds, se kalkmaleri.

Faktaboks

Etymologi
Ordet fresko kommer af italiensk fresco 'frisk', lånt fra germansk.
Også kendt som

freske eller al fresco.

Freskoteknikken er udførligt beskrevet af den italienske maler Cennino Cennini i begyndelsen af 1400-tallet.

Over et grovere lag kalk og gips, arricciato, påføres et lag finere puds eller gips, intonaco, på netop det areal, som kan males på en dag, giornata, inden pudsen tørrer. Herpå påføres farven, som består af pigmenter oprørt i vand, evt. blandet med kalk. Freskoteknikken, som giver meget bestandige resultater, kendes fra minoiske, græske og pompejanske vægmalerier.

I slutningen af 1200-tallet blev den taget op af bl.a. Giotto di Bondone, og i renæssancen arbejdede de fleste italienske mestre med freskomaleri.

I Danmark er teknikken benyttet til de fleste romanske kalkmalerier, senere af bl.a. Constantin Hansen ved udsmykningen af Københavns Universitets forhal (1844-1853) og af Joakim Skovgaard i Viborg Domkirke (1901-1906).

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig