Faktaboks

Wassily Kandinsky

Vasilij Vasiljevitj Kandinskij

Født
4. december 1866, Moskva, Rusland
Død
13. december 1944, Neuilly-sur-Seine ved Paris, Frankrig
Portrætfotografi af Wassily Kandinsky fra 1923. Fotograf Hugo Erfurth (1874-1948).

Wassily Kandinsky var en tysk-russisk maler og kunstteoretiker. Han blev født i Moskva og voksede op i havnebyen Odesa. Kandinsky har haft afgørende betydning for det abstrakte maleris udvikling.

Kandinskys kunstneriske udvikling

Fra Wassily Kandinskys hjem i Murnau. På væggen bag bordet ses en række af Kandinskys Hinterglasmalerier ('bagglasmalerier'). Fotografiet er ikke dateret, men stammer fra Kandinskys Murnauperiode. Fotograf ukendt.

I årene fra 1886 til 1892 studerede Wassily Kandinsky jura og påbegyndte en glimrende akademisk karriere, men han brød af i 1896 og søgte til München, hvor han gik på Anton Azbés (1859-1905) skole og på Kunstakademiet hos den symbolistiske maler Franz von Stuck.

I 1901 var han medstifter af kunstnergruppen Phalanx og gav undervisning på den tilknyttede skole; blandt eleverne var billedkunstneren Gabriele Münter, der blev hans livsledsagerske frem til 1916.

Kandinsky arbejdede i disse år med landskabsstudier, men skabte under indflydelse af jugendstilen en række gouacher med motiver fra russisk eventyrdigtning og folklore, fx Das buntes Leben ('Det farverige liv') (1907, Lenbachhaus, München). Han udgav også to album med træsnit.

I perioden fra 1906 til 1907 boede han i Sèvres i Frankrig, hvor han blandt andet stiftede bekendtskab med den franske fauvisme og udstillede i Paris.

Das buntes Leben ('Det farverige liv'), 1907, tempera på lærred.
/Städtische Galerie im Lenbachhaus, München..

Kunstnersamfundet i Murnau

Heiliger Georg I, 1911, Hinterglasmalerei ('Bagglasmaleri'). Kandinsky arbejdede i sin tidlige periode gerne med Hinterglasmalerier. En gammel metode, hvor man maler direkte på bagsiden af en glasplade. Metoden er kendt i mange kulturer.
/Städtische Galerie im Lenbachhaus, München..

Tilbage i München og landsbyen Murnau syd derfor skabte han fra 1908 til 1909 en række landskaber i en kraftigt forenklet stil, præget af stærke farvekontraster. Sammen med to venner fra Azbé-skolen i München, billedkunstnerne Alexej von Jawlensky og Marianne Verefkina (von Wereffkin, 1870-1938), udgjorde Münter og Kandinsky et lille kunstnersamfund.

Omkring 1909 skabte Wassily Kandinsky en ny billedform, som han kaldte improvisationer, impressioner eller kompositioner. De landskabelige elementer opløstes mere og mere for omkring 1910 til 1911 at gå over i ren abstraktion, fx Komposition IV (1911, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf).

Komposition IV, 1911, olie på lærred.
/Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf.

Der Blaue Reiter

Der Blaue Reiter. Titelblad udført af Wassily Kandinsky til sammenslutningen Der Blaue Reiters almanak, der udkom i maj 1912.

Den nye billedstil førte til et brud med Neue Künstlervereinigung, som han selv havde været med til at stifte i 1909, og til dannelsen af sammenslutningen Der Blaue Reiter sammen med Franz Marc.

Sammenslutningen udgav i maj 1912 en almanak med bidrag af blandt andre den østrigske komponist Arnold Schönberg og af Kandinsky selv, Über der Formfrage (dansk Formens problem, 1946).

I bogen Über das Geistige in der Kunst (1912) (dansk Om det åndelige i kunsten, 1988) fremstillede Kandinsky sin tro på en ny, åndeligt inspireret tidsepoke og beskrev i bogens anden del i en harmonilære sammenhængen mellem farve og form.

Hans fremstilling af farvens psykologiske virkning stod i gæld til Goethes farvelære. I december 1912 fulgte prosa-digtsamlingen Klänge (dansk Klange, 1989), beslægtet med tre tidligere udkast til sceniske kompositioner fra 1909, og erindringsbogen Rückblicke (dansk Tilbageblik, 1964).

Ophold i Rusland fra 1914 til 1922

Im schwarzen Quadrat ('I sort kvadrat'), 1923, olie på lærred.
/Guggenhein Museum, New York.

Ved 1. Verdenskrigs udbrud måtte Wassily Kandinsky forlade Tyskland og tage ophold i Moskva. Han giftede sig med den unge Nina Andrejevskaja (1896-1980) i 1916 og blev efter Den Russiske Revolution engageret i opbygningen af nye kunstneriske organisationer og etablering af forbindelser til efterkrigstidens tyske kunstnergrupper.

Kandinsky som lærer ved Bauhaus

I 1922 forlod Kandinsky Rusland og kom via Berlin til Bauhausskolen i Weimar, hvor han blev lærer på malerskolen og som kollega fik billedkunstneren Paul Klee. Sit kunstsyn fremstillede han i bogen Punkt und Linie zur Fläche (1926), der beskriver billedets formopbygning. Efter nazisternes magtovertagelse i 1933 rejste han til Paris, hvor han levede de sidste 11 år af sit liv i stigende isolation.

Kandinskys idéer om et abstrakt teater

Bild II, Gnomus ('Gnom'), akvarel. Et af Kandinskys scenebilleder til hans opsætning af Musorgskijs Bilder einer Ausstellung, der fandt sted i Friedrich Theater i Dessau i 1928.
/Das Bauhaus-Archiv/Museum für Gestaltung, Berlin.

Inden for scenekunsten udtrykte Wassily Kandinsky sine idéer om et abstrakt teater af form, farve, klang og bevægelse.

Disse idéer manifesterede sig blandt andet i tre dramatiske partiturer fra 1909, i artiklen "Über Bühnenkomposition" fra 1912 og i hans opsætning af den russiske komponist Modest Musorgskijs klaversuite Bilder einer Ausstellung ('Udstillingsbilleder') i Dessau den 4. april 1928.

Kandinskys og Musorgskijs sceniske eksperiment

I sceneopsætningen, der fandt sted i Friedrich Theater i Dessau eksperimenterede Kandinsky med sine idéer om et rent abstrakt teater, der byggede på samspillet mellem toner, farver og former. Musorgskijs komposition blev udført på klaver og hertil korresponderede Kandinskys dekorationer og figurer. Kulisser og belysning kunne bevæge sig og ændres i samklang med musikken. Kandinskys originale kulisser har ikke overlevet. Bevaret er seksten udkast i akvarel og en instruktion om, hvad der skulle på scenen.

Wassily Kandinsky var en væsentlig inspirator for Bauhaus' sceniske eksperimenter, og i 1980'ernes og 1990'ernes performanceteater kan ses en beslægtethed med Kandinskys tværkunstneriske visioner.

Kandinskys betydning

Wassily Kandinsky har haft afgørende betydning for det abstrakte maleris udvikling. Den spontane abstraktion er inspireret af hans billeder i årene fra 1909 til 1914, den geometriske abstraktion af hans senere værker. Den danske billedkunstner Vilhelm Bjerke-Petersen var fra 1930 til 1931 elev af Kandinsky på Bauhaus og bragte hans idéer til Danmark.

I 1993 udkom på dansk digtsamlingen Stor-lille (digte efter Klange), og i 2005 udkom Klange og andre digte, som indeholder Kandinskys samlede digte.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig