• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Jörg Immendorff

Oprindelig forfatter IMoer Seneste forfatter Redaktionen

Tyskland. Jörg Immendorff Café Deutschland I; maleri, 1978. Museum Ludwig, Köln. Med udgangspunkt i den italienske maler Renato Guttusos billede Café Greco (1976, Museum Ludwig, Köln) udførte Immendorff en serie på 16 billeder i et forsøg på at skabe en moderne tysk ikonografi i dialog med den østtyske maler A.R. Penck. Midt i billedet ses Immendorff selv, der rækker hånden frem gennem muren til forsoning med Penck, der spejler sig i søjlen ved siden af ham. Bag dem ses bl.a. politikere som Erich Honecker og Helmut Schmidt.

Tyskland. Jörg Immendorff Café Deutschland I; maleri, 1978. Museum Ludwig, Köln. Med udgangspunkt i den italienske maler Renato Guttusos billede Café Greco (1976, Museum Ludwig, Köln) udførte Immendorff en serie på 16 billeder i et forsøg på at skabe en moderne tysk ikonografi i dialog med den østtyske maler A.R. Penck. Midt i billedet ses Immendorff selv, der rækker hånden frem gennem muren til forsoning med Penck, der spejler sig i søjlen ved siden af ham. Bag dem ses bl.a. politikere som Erich Honecker og Helmut Schmidt.

Jörg Immendorff, 1945-2007, tysk billedkunstner. Jörg Immendorff blev uddannet på kunstakademiet i Düsseldorf 1963-66 hos bl.a. Joseph Beuys. Fra 1970'erne markerede han sig med en række værker, hvis figurative og ekspressive udtryk gjorde op med både abstrakt kunst og pop art, og med deres sociale og politiske budskab stod de i kontrast til gængs opfattelse af nyere tysk historie.

Betydningsfuldt for Jörg Immendorffs udvikling blev mødet med A.R. Penck i 1976 og 1977. Penck levede i Dresden under DDR-regimet og i opposition til dette. Deres fælles manifester, aktioner og værker tematiserede det tysk-tyske forhold og blev bl.a. symboliseret i serierne Café Deutschland (1976-ca. 1983) og Café Flore, hvor han fra 1983 forsøgte at genoplive historiemaleriet og give det en ny aktuel dimension.

I 1990'erne udførte han desuden serien The Rake's Progress med inspiration fra både William Hogarths værk A Rake's Progress (1732-34) og Igor Stravinskijs opera The Rake's Progress (1951); til Salzburg-opførelsen af sidstnævnte skabte han i 1994 desuden scenografien.

Jörg Immendorf, der blev professor ved kunstakademiet i Düsseldorf i 1996, udstillede flere gange i Danmark og fik betydning for De Unge Vilde i 1980'erne. Han er repræsenteret på Louisiana og Kastrupgårdsamlingen.

Læs mere om tysk billedkunst.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Inge Mørch Jensen: Jörg Immendorff i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 18. august 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=96548