Faktaboks

Conrad Felixmüller

Conrad Felix Müller

Fra 1924 ændret til kunstnernavnet Conrad Felixmüller

Født
21. maj 1897, Dresden, Tyskland
Død
24. marts 1977, Berlin-Zehlendorf (Vestberlin), Vesttyskland
Portræt af Conrad Felixmüller fra maj 1950. Fotograf Renate Rössing (1929-2005).
/Deutsche Fotothek.

Conrad Felixmüller var en tysk maler, grafiker og tegner. Hans værk kan i dets tidlige fase betegnes som socialkritisk senekspressionisme, udviklet under 1. Verdenskrig og i kølvandet på dannelsen af den nye Weimarrepublik. Med ændringerne i tidsånden fra omkring slutningen af 1920'erne ændredes hans stil og hans værker blev mere realistiske og roligere i udtrykket.

Felixmüllers kontakter i Dresden og Berlin

Conrad Felixmüller blev uddannet på kunstakademiet i Dresden i årene fra 1912 til 1915. Fra 1915 virkede han dels i Dresden, dels i Berlin, hvor han stiftede bekendtskab med og samarbejdede med den ekspressionistiske billedkunstner Ludwig Meidner.

Medarbejder ved tidsskrifterne Der Sturm og Die Aktion

I Berlin fik han desuden kontakt til forlæggeren og publicisten Herwarth Walden og blev medarbejder ved tidsskriftet Der Sturm. Senere, omkring 1916 til 1917 fik han imidlertid kontakt til forlæggeren Franz Pfemfert (1879-1954) og skiftede til dennes langt mere politisk-agitatoriske tidsskrift Die Aktion. Indtil 1923 tilhørte han tidsskriftets faste stab og publicerede engageret samfundskritisk grafik.

Tidsskriftet Die Aktion, Vol. 10, No. 17/18, Maj 1920. Forside med træsnit af Conrad Felixmüller.
/Museum of Modern Art, New York.

Dresdner Secession og udstillinger

Otto Dix malt ('Otto Dix maler'), 1920, olie på lærred.
/Neue Nationalgalerie, Berlin.

I 1919 var Felixmüller med til at grundlægge Dresdner Secession Gruppe 1919 sammen med blandt andre Otto Dix. Han var desuden medlem af det tyske kommunistparti KPD indtil 1924.

Han udstillede samtidigt ofte i blandt andet München og i Galleri Arnold i Dresden til tider sammen med andre ekspressionistiske kunstnere som Erich Heckel, Ernst Ludwig Kirchner og Karl Schmidt-Rottluff.

Tidsånden ændrer sig

I slutningen af 1920'erne begyndte Felixmüller at distancere sig fra sin tidligere politisk motiverede motivverden. Flere af tidens kunstnere lagde den mere eksalterede ekspressionisme bag sig og koncentrerede sig om et billedudtryk, der mere lagde sig op af tiden før det ekspressionistiske gennembrud. Tidsånden var blevet en anden. Tematisk koncentrerede han sig nu om familieskildringer, portrætter og landskabsmalerier i en lyrisk grundtone. Samtidig tog han kontakt til den ældre kunstnergeneration såsom Christian Rohlfs og Max Liebermann.

Hochofenarbeiter ('Højovnsarbejder'), 1927, olie på lærred.
/Deutsches Historisches Museum, Berlin.

Beslaglæggelse, krigstjeneste og krigsfangenskab

I 1933 blev hans arbejder erklæret entartet, og 40 af hans værker blev vist på udstillingen Spiegelbilder des Verfalls der Kunst ('Spejlbilleder på kunstens forfald') i Dresden. I 1937 blev 151 af hans værker i tyske museer beslaglagt. I 1944 blev han indkaldt til krigstjeneste, og efter en kort periode i sovjetisk krigsfangenskab vendte han tilbage til Tyskland.

Felixmüllers virke efter 1945

Selbstbildnis mit Sybille ('Selvportræt med Sybille'), 1949-1950, olie på lærred.

Efter krigen blev Conrad Felixmüller i 1949 udnævnt til professor ved Martin-Luther-Universität Halle i DDR. I 1961 vendte han tilbage til Berlin, hvor han først havde bopæl i Berlin-Köpenick i Østberlin og fra 1967 i Berlin-Zehlendorf i Vestberlin.

I årene fra 1970 til 1973 blev hans værker ofte udstillet i både Øst- og Vesttyskland samt i udlandet, blandt andet i Rom og Bologna. I 1974 vandt han guldmedalje ved den IV. Internationale Graphik Biennale i Firenze.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig