Faktaboks

Anselm Kiefer
Født
8. marts 1945, Donaueschingen, Tyskland
Anselm Kiefer
Anselm Kiefer fotograferet foran sit maleri Essence i 2011.
Anselm Kiefer
Af /AFP/Ritzau Scanpix.

Anselm Kiefer er en tysk billedkunstner. Han tilhører den første generation af tyske billedkunstnere, der direkte beskæftigede sig med spørgsmålet om tysk identitet efter 2. Verdenskrig og holocaust.

Anselm Kiefers uddannelse

Efter studier i fransk og jura studerede Kiefer kunst ved kunstakademierne i Freiburg (1966-1968) og Karlsruhe (1969). I perioden 1970-1972 var han elev hos Joseph Beuys ved kunstakademiet i Düsseldorf.

Tysklands åndshelte

Mærket af den nyeste tyske historie malede Anselm Kiefer i begyndelsen af 1970'erne dystre, øde og tabubelagte tyske scenerier, der genkalder krigens ødelæggelser, det tabte land og det delte Tyskland. Værkerne er monumentale og malemåden voldsom, og deres titler insisterende indskrevet i motiverne, hvor navne fra historien, den store tyske fortid og bærere af tysk kultur fremmanes, fx Tysklands Åndshelte (1973, Barbara og Eugene Schwartz' Samling, New York).

Inspireret af Richard Wagners opera Mestersangerne i Nürnberg blev mytestof fra den oldislandske Edda og det tyske helteepos Nibelungenlied fremtrædende i de følgende år.

Et centralt motiv i Anselm Kiefers personlige ikonografi er paletten, der kan repræsentere kunstneren, hans heroiske kamp, hans skabende evne og troen på kunstens regenererende kraft.

Bly, strå, hår, aske og glas

Anselm Kiefer: "Landet mellem de to floder. Ypperstepræstinden"
Anselm Kiefers Landet mellem de to floder. Ypperstepræstinden på Astrup Fearnley Museum i Oslo, Norge. Foto fra 2015.
Anselm Kiefer: "Landet mellem de to floder. Ypperstepræstinden"
Af /AP/Ritzau Scanpix.

I de groft og pastost malede billeder indarbejder han materialer som strå, sand, hår, aske og glas. Bly inddrager han i værker med motiver fra alkymien, den jødiske kabbala, middelalderens mystik og især i de store skulpturer fra slutningen af 1980'erne.

Et hovedværk fra perioden er Landet mellem de to floder. Ypperstepræstinden (1985-1989, Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, Oslo). På to mere end 4 m høje jernreoler ligger og står 183 næsten 300 kg tunge folianter i bly, der bl.a. indeholder fotografier og sand. Titlen henviser til bl.a. Mesopotamien og kulturerne omkring Eufrat og Tigris.

Efter Murens fald ophørte Kiefer i en periode med at male; i de følgende år foretog han en række rejser til Mexico og Indien. I årene 1993 til 2008 boede og arbejdede han i den tidligere sæbefabrik La Ribaute i Barjac i Sydfrankrig. Fra 2008 tog han ophold i nærheden af Paris.

Anselm Kiefer og Wim Wenders

I maj 2023 blev den tyske filminstruktør Wim Wenders 3D-dokumentarfilm Anselm – Das Rauschen der Zeit ('Anselm – Tidens brusen') uropført ved Cannes Filmfestival. Filmen blev til over en periode på to år og foregår delvist i Kiefers kunstkompleks i Barjac og slutter i Dogepaladset i Venedig, der i Sala dello Scrutinio fremviste gigantiske installationer af Kiefer i 2022. Wenders film er en undersøgelse af dybden og lagene i Kiefers værk ikke ved en biografisk fremstilling, men langt mere ved en impressionistisk, associativ efterforskning.

Hædersbevisninger

Anselm Kiefer. Inflammation, maleri, olie og bly på lærred, 1983-1986, Louisiana.

.

I 2005 blev Anselm Kiefer tildelt Bundesverdienstkreuz 1. Klasse. I 2008 tildeltes han som den første billedkunstner nogensinde Friedenspreis des Deutschen Buchhandels. I februar 2023 blev han i Paris belønnet med Großes Bundesverdienstkreuz mit Stern for endelig i juli 2023 at modtage Deutscher Nationalpreis i Berlin.

Anselm Kiefer er repræsenteret med flere værker på Louisiana, fx Inflammation (1983-1986).

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig