Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

A.R. Penck

Oprindelig forfatter UrsFu Seneste forfatter Redaktionen

Tyskland. Jörg Immendorff Café Deutschland I; maleri, 1978. Museum Ludwig, Köln. Med udgangspunkt i den italienske maler Renato Guttusos billede Café Greco (1976, Museum Ludwig, Köln) udførte Immendorff en serie på 16 billeder i et forsøg på at skabe en moderne tysk ikonografi i dialog med den østtyske maler A.R. Penck. Midt i billedet ses Immendorff selv, der rækker hånden frem gennem muren til forsoning med Penck, der spejler sig i søjlen ved siden af ham. Bag dem ses bl.a. politikere som Erich Honecker og Helmut Schmidt.

Tyskland. Jörg Immendorff Café Deutschland I; maleri, 1978. Museum Ludwig, Köln. Med udgangspunkt i den italienske maler Renato Guttusos billede Café Greco (1976, Museum Ludwig, Köln) udførte Immendorff en serie på 16 billeder i et forsøg på at skabe en moderne tysk ikonografi i dialog med den østtyske maler A.R. Penck. Midt i billedet ses Immendorff selv, der rækker hånden frem gennem muren til forsoning med Penck, der spejler sig i søjlen ved siden af ham. Bag dem ses bl.a. politikere som Erich Honecker og Helmut Schmidt.

A.R. Penck, egl. Ralf Winkler, 5.10.1939-2.5.2017, tysk billedkunstner, født og opvokset i Dresden; autodidakt. A.R. Penck beskæftigede sig i sine tidlige værker intensivt med Rembrandt og Picasso.

Gennem interessen for filosofi, kybernetik og teoretisk fysik udviklede A.R. Penck i 1960'erne det kunstnerisk tegnsprog, som senere blev hans kendemærke og i de følgende år opstod de såkaldte Weltbilder og Systembilder, flademalerier med hieroglyfagtige cifre og symboler, bl.a. med henvisninger til videnskabelige formler. I 1968 havde han sin første udstilling i Galerie Michael Werner i Köln, i hvilken forbindelse han antog pseudonymet A.R. Penck.

Hans ansøgning om optagelse i Verband Bildender Künstler der DDR blev afslået i 1968. 1971 til 1976 arbejdede Penck sammen med kunstnergruppen Lücke, hvor de såkaldte fællesværker, Gemeinschaftsbilder, opstod.

I DDR havde Penck udstillingsforbud, samtidig med at han var ved at blive et navn i Vesttyskland og Vesteuropa. Hans internationale gennembrud kom i 1972, hvor han udstillede på Documenta 5 i Kassel, dog uden at han selv kunne være tilstede. Efter tildelingen af Will-Grohmann-Preis i 1975, formidlet gennem Akademie der Künste i Vestberlin, tiltog sikkerhedstjenestens yderligere kontrol med hans virke.

Betydningsfuldt for Pencks udvikling blev mødet med den vesttyske billedkunstner Jörg Immendorff i Dresden 1976 og 1977. Deres fælles manifester, aktioner og værker tematiserede det tysk-tyske forhold og blev bl.a. symboliseret i Immendorffs serie Café Deutschland (1976-ca. 1983).

I 1980 forlod A.R. Penck DDR og rejste til Vesttyskland. Hans tegnsprog og antiakademiske udtryk har bidraget til hans betydelige rolle især for Die Neuen Wilden.

Efter forskellige tilknytninger og opholdssteder slog A.R. Penck sig permanent ned i Dublin.

Læs mere om tysk billedkunst.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Ursula Fugmann: A.R. Penck i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 16. februar 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=140180