Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Ford Madox Brown

Oprindelig forfatter CWils Seneste forfatter Redaktionen

Victorianisme. Maleren Ford Madox Browns allegori Work 1852-63, (Manchester City Art Gallery) udtrykker victorianismens tro på flid og arbejdsomhed. Brown udlagde selv billedet, da det blev udstillet første gang i 1865. Han var blevet inspireret til det af en gruppe mænd i gang med vejarbejde ved Heath Street i Hampstead, som han fandt fuldt så malerisk som de italienske bønder og fiskere, der ellers var på mode i tiden. Motivet blev udbygget til en skildring af tidens klasseopfattelse: I centrum de ærlige arbejdere, hvis mest heroiske repræsentant har en rose, skønhedens symbol, mellem tænderne. Typisk for de prærafaelitiske malere er det traditionelle håndens arbejdere, ikke industriarbejdere, der skildres. Blomstersælgeren til venstre er repræsentant for de uvirksomme fattige. I forgrunden en gruppe moderløse børn fra samfundets bund. Overklassen, de uvirksomme rige, illustreres af kvinderne bag blomstersælgeren og de to skikkelser til hest. Drengen mellem dem har en kurv med kager, en overflødig luksus, på hovedet. Til højre står endelig to repræsentanter for åndens arbejdere: F.D. Maurice, en førende skikkelse i bevægelsen af kristne socialister, og samfundskritikeren Thomas Carlyle (med hat). Netop Carlyle fremhævede utrætteligt arbejdets moralske værdi. CBjø

Victorianisme. Maleren Ford Madox Browns allegori Work 1852-63, (Manchester City Art Gallery) udtrykker victorianismens tro på flid og arbejdsomhed. Brown udlagde selv billedet, da det blev udstillet første gang i 1865. Han var blevet inspireret til det af en gruppe mænd i gang med vejarbejde ved Heath Street i Hampstead, som han fandt fuldt så malerisk som de italienske bønder og fiskere, der ellers var på mode i tiden. Motivet blev udbygget til en skildring af tidens klasseopfattelse: I centrum de ærlige arbejdere, hvis mest heroiske repræsentant har en rose, skønhedens symbol, mellem tænderne. Typisk for de prærafaelitiske malere er det traditionelle håndens arbejdere, ikke industriarbejdere, der skildres. Blomstersælgeren til venstre er repræsentant for de uvirksomme fattige. I forgrunden en gruppe moderløse børn fra samfundets bund. Overklassen, de uvirksomme rige, illustreres af kvinderne bag blomstersælgeren og de to skikkelser til hest. Drengen mellem dem har en kurv med kager, en overflødig luksus, på hovedet. Til højre står endelig to repræsentanter for åndens arbejdere: F.D. Maurice, en førende skikkelse i bevægelsen af kristne socialister, og samfundskritikeren Thomas Carlyle (med hat). Netop Carlyle fremhævede utrætteligt arbejdets moralske værdi. CBjø

Ford Madox Brown, 1821-1893, britisk maler. Ford Madox Brown blev født i Calais og uddannet på kunstakademiet i Antwerpen. Et besøg i Rom i 1845 blev afgørende for hans malestil, idet han kom i kontakt med de tyske nazarenere og udviklede sin detaljerige realisme.

Madox Brown bosatte sig i England og stiftede bekendtskab med prærafaelitterne, men blev dog aldrig medlem af broderskabet, selvom han delte deres idéer om at være "tro mod naturen"; Browns billede af Chaucer ved Edward 3.s hof (1856-57, Tate Gallery, London) indeholder da også portrætter af flere af broderskabets medlemmer.

Det sidste glimt af England (1852-55, City Art Gallery, Birmingham) var inspireret af den prærafaelittiske billedhugger Wolners afrejse til Australien, mens billedet Arbejde (1852-63, Manchester City Art Gallery) adskiller sig fra hans øvrige værker ved sin socialrealisme.

Annonce

Læs mere om billedkunst i Storbritannien.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Christina Wilson: Ford Madox Brown i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 15. juni 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=51383