Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Edward Burne-Jones

Oprindelig forfatter CWils Seneste forfatter Redaktionen

Den perfekte ridder Galahad når efter lang tids søgen frem til Gralen, den skål, som Jesu blod blev opsamlet i. I løbet af 1800-t. blev middelalderen mere og mere fremstillet som en heroisk og dybt religiøs tidsalder, og Gralmyten blev tolket som middelalderens søgen efter sandheden. Den britiske kunstnergruppe Prærafaelitterne søgte tilbage til middelalderens motivverden, og malemåden var præget af klare farver, enkelhed og stor omhu for detaljerne. Udsnit af gobelin udført efter forlæg af Edward Burne-Jones, 1895-96; Birmingham, City Museum and Art Gallery.

Den perfekte ridder Galahad når efter lang tids søgen frem til Gralen, den skål, som Jesu blod blev opsamlet i. I løbet af 1800-t. blev middelalderen mere og mere fremstillet som en heroisk og dybt religiøs tidsalder, og Gralmyten blev tolket som middelalderens søgen efter sandheden. Den britiske kunstnergruppe Prærafaelitterne søgte tilbage til middelalderens motivverden, og malemåden var præget af klare farver, enkelhed og stor omhu for detaljerne. Udsnit af gobelin udført efter forlæg af Edward Burne-Jones, 1895-96; Birmingham, City Museum and Art Gallery.

Edward Burne-Jones, 28.8.1833-17.6.1898, britisk maler, illustrator og formgiver, adlet 1894. Gennem sine studier ved det teologiske fakultet på University of Oxford mødte Edward Burne-Jones i 1855 William Morris, der sammen med maleren og digteren Dante Gabriel Rossetti fik afgørende betydning for hans udtryksform.

I 1861 blev han ansat i Morris' designfirma, hvor han resten af livet og sideløbende med malerkarrieren bl.a. tegnede tapeter og glasmosaikker.

Burne-Jones rejste i 1862 til Italien, hvor han blev optaget af Sandro Botticellis og Andrea Mantegnas kunst. Dette påvirkede hans malestil og kan især ses i hans måde at opfatte menneskekroppen på, hvor det klassiske skønhedsideal er fremherskende.

Annonce

Mødet med de italienske kunstnere og påvirkningen fra Prærafaelitterne gav Burne-Jones' kunst et æstetiserende, idealistisk og dekorativt præg. Hans motiver var oftest hentet fra Bibelen og de klassiske og middelalderlige legender, som han krydrede med symbolistiske overtoner.

Edward Burne-Jones illustrerede bl.a. Geoffrey Chaucers The Canterbury Tales, udgivet 1896 på William Morris' privattrykkeri The Kelmscott Press.

Læs mere om billedkunst i Storbritannien.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Christina Wilson: Edward Burne-Jones i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 25. juni 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=52445