Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Aubrey Beardsley

Oprindelig forfatter CWils Seneste forfatter Redaktionen

/@api/deki/files/2015/=ud_a_106152.mp3?revision=2

Aubrey Beardsley. Illustration til Oscar Wildes skuespil Salome (1894). Salome griber om Johannes Døberens afhuggede hoved og udbryder: Jeg har kysset din mund, Iokanaan, jeg har kysset din mund.

Aubrey Beardsley. Illustration til Oscar Wildes skuespil Salome (1894). Salome griber om Johannes Døberens afhuggede hoved og udbryder: Jeg har kysset din mund, Iokanaan, jeg har kysset din mund.

Aubrey Beardsley, 1872-1898, britisk tegner og illustrator. Aubrey Beardsley udviklede allerede fra femårsalderen, stort set på egen hånd, sine kunstneriske evner. Ved sin tidlige død af tuberkulose havde han en omfangsrig produktion bag sig, og han havde nået at gøre sig gældende som en af jugendstilens mest indflydelsesrige tegnere.

Aubrey Beardsleys første store opgave var illustrationer og dekorationstegninger til middelalderforfatteren Thomas Malorys version af Arthursagnet (1893-94). Efter dette gennembrud tegnede han de opsigtsvækkende illustrationer til Oscar Wildes skuespil Salome (1894), der forargede det victorianske britiske borgerskab. Samme år blev han redaktør ved det ansete tidsskrift The Yellow Book, og i 1896 var han med til at grundlægge tidsskriftet The Savoy, hvortil han leverede både tegninger og tekst.

Aubrey Beardsley blev kendt for sine skarpe, satiriske og bizarre, næsten dekadente tegninger, der ofte havde et både raffineret og meget direkte erotisk præg. Illustrationerne til hans egen parafrase over Tannhäuser, Under the Hill (offentliggjort i The Savoy 1896), blev anset for at være pornografiske.

Annonce

Med udgangspunkt i prærafaelitternes formsprog og inspireret af både japanske træsnit og græske vasemalerier, senere af 1700-tallets franske kunst, udviklede han sin karakteristiske tegnestil. Den er præget af forenklet komposition, raffineret kontrastering af sort og hvidt og en elegant og arabeskagtig linjeføring.

Aubrey Beardsley konverterede i 1897 til katolicismen; han tog derefter afstand fra sine erotiske billeder, der nu forekom ham obskøne.

Læs mere om billedkunst i Storbritannien.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Christina Wilson: Aubrey Beardsley i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 27. juni 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=44974