Faktaboks

Christian Lemmerz
Født
1959
Christian Lemmerz
Christian Lemmerz fotograferet i 2010 på ARoS i forbindelse med åbningen af hans udstilling Genfærd.
Christian Lemmerz
Af /Ritzau Scanpix.

Christian Lemmerz er en tysk-dansk billedkunstner. Her er uddannet ved kunstakademiet i Carrara i Italien 1978-1982 og Kunstakademiet i København 1983-1988. Trods den klassiske billedhuggeruddannelse i Carrara fik Lemmerz de væsentligste impulser fra efterkrigstidens popkunst og proceskunst, ikke mindst fra landsmanden Joseph Beuys.

Christian Lemmerz' skulpturer og installationskunst

Lemmerz har især markeret sig inden for skulptur- og installationskunst. I konfrontationen med værker dannet af organiske materialer som margarine og døde dyrekroppe fastholdes beskueren i en blanding af skuelyst og afsky.

I snart klassisk formsøgende, snart radikalt formsprængende skulpturer og installationer kredser han om emner som kroppens forgængelighed og længslen efter det metafysiske. Lemmerz' gennembrud blev den omstridte installation Scene fra 1993-94, udstillet på Esbjerg Kunstmuseum, hvor han lod svinekroppe i tætlukkede glasmontrer gå i forrådnelse under udstillingsperioden.

Multikunstneren

Da han bosatte sig i København, blev han i begyndelsen af 1980'erne del af Værkstedet Værst og Performancegruppen Værst, hvor han i perioden 1985-94 udførte en række performances s.m. Michael Kvium mfl.; gruppen spændte bredt, fra performance, video og film til tegneserier.

Lemmerz har arbejdet med scenografi til bl.a. Steven Berkoffs Brok (Edison 1994) og Rainer Werner Fassbinders Petra von Kants bitre tårer (Kaleidoskop, 1996). Han er også både forfatter og instruktør af A.L.P. Traum, en fortolkning af slutningen af James Joyces Finnegans Wake (Edison 1997). Denne roman var også inspiration for Lemmerz' og Kviums The Wake (2000), en otte timer lang stumfilm i flere versioner, fx egnet som videoinstallation.

Marmorarbejder

På Politigården blev i 2017 indviet et mindested for de politifolk, der siden 2. Verdenskrig er dræbt i tjenesten. Værket, der er udført i marmor af Christian Lemmerz, er en passage med to bænke over for hinanden. På den ene ligger en kasket, og herover er navnene påde faldne indhugget. På den anden ligger et stykke draperet stof, og herover står et digt af Søren Ulrik Thomsen, der lyder: »Træerne vokser ikke ind i himlen./Men de vokser ud i luften, som vi ånder,/og ned i jorden til de døde,/som vi savner. Og det er alt nok.«

.

Indenfor de seneste år har Christian Lemmerz genoptaget sit arbejde med marmor og indskriver sig dermed i en skulpturtradition med rødder direkte tilbage til renæssancen og nyklassicismen; eksempler herpå er Todesfigur (2012, Ny Carlsberg Glyptotek) og alterparti i Lyngby Kirke (2013). For sin indsats blev han i 2009 honoreret med Thorvaldsens Medalje. 2015 modtog Lemmerz Ny Carlsbergfondets Kunstnerlegat.

Med de store skulpturer forener han et unikt skulptørarbejde med en række moderne, nærværende og til tider provokerende tematikker.

Repræsentation

I dag er Lemmerz repræsenteret i flere privatsamlinger, på The Saatchi Collection i London samt på en række danske kunstmuseer, herunder Statens Museum for Kunst, Horsens Kunstmuseum og ARoS Aarhus Kunstmuseum.

Eksterne links

Christian Lemmerz' hjemmeside

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig