• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Dansk billedkunst efter 1955

Oprindelig forfatter Redaktionen Seneste forfatter Redaktionen

Danmark. Per Kirkeby Grün Frühling, malet 1988; Louisiana. Per Kirkeby har i sine malerier rendyrket en ekspressiv abstrakt udtryksform. Indtryk fra landskaber, fra andre kunstværker eller fra massemediernes billeder manifesterer sig ofte som rum af ubestemmelig karakter, der opstår ved den lagvise påføring af penselstrøg og farveflader.

Fra midten af 1950'erne opstod en moralsk-humanistisk kunst, der satte det truede menneske i centrum. 1958 åbnede kunstmuseet Louisiana. Samtidig gjorde store internationale udstillinger det stadig nemmere for danske kunstnere at følge de udenlandske strømninger. Især Documenta var med til at forstærke indflydelsen af bl.a. amerikansk kunst. Også udviklingen i Vesttyskland var markant nok til at udfordre fransk kunsts traditionelt stærke stilling. Den første danske Fluxusfestival afholdtes 1962, blot to år efter at bevægelsen var begyndt i Wiesbaden. Særlig betydning fik grundlæggelsen af Den Eksperimenterende Kunstskole 1961. Kvindekunsten kom også til at profilere sig gennem større udstillinger. En af 1980'ernes mest opsigtsvækkende manifestationer var De Nye Vilde, et impulsivt ekspressionistisk maleri. I begyndelsen af 2000-tallet står videokunsten og videoinstallationskunsten som det dominerende medie i en pluralistisk samtidskunst.

Herunder findes biografier om danske billedkunstnere, der har tegnet denne udvikling.

Underemner



    • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

    • Kommentar til redaktionen Vedr. Dansk billedkunst efter 1955
      Send kommentar


  • Copyright

    Denne artikel må du ...

  • Kilde

    Denne artikel stammer fra:
    Leksikon

  • Historik