Faktaboks

A.R. Penck

Ralf Winkler

Født
5. oktober 1939, Dresden, Tyskland
Død
2. maj 2017, Zürich, Schweiz
Penck
A.R. Penck i sit atelier i Gostritzer Strasse 92 i Dresden mellem 1977 og 1980. Fotografi efter udstillingsplakat 2019.
Foto fra retrospektiv udstilling af A.R. Pencks værker i 2013
I 2013 blev der afholdt en retrospektiv udstilling af A.R. Pencks værker på kunstakademiet i Düsseldorf, hvor Pencks havde været professor. På billedet ses værkerne Zwischen Arktis und Wueste (1975), Flugblatt (Macht-Besitz) (1974) og skulpturen Selbstkopf (1984).
Foto fra retrospektiv udstilling af A.R. Pencks værker i 2013
Af /Ritzau Scanpix.

A.R. Penck var en tysk billedkunstner, skuespiller og jazzmusiker, der var født og opvokset i Dresden. Penck, der var autodidakt beskæftigede sig i sine tidlige værker intensivt med Rembrandt og Picasso.

Tegnsprog

Gennem interessen for filosofi, kybernetik og teoretisk fysik udviklede han i 1960'erne det kunstnerisk tegnsprog, som senere blev hans kendemærke og i de følgende år opstod de såkaldte Weltbilder og Systembilder, flademalerier med hieroglyfagtige cifre og symboler, bl.a. med henvisninger til videnskabelige formler. I 1968 havde han sin første udstilling i Galerie Michael Werner i Köln, i hvilken forbindelse han antog pseudonymet A.R. Penck.

Hans ansøgning om optagelse i Verband Bildender Künstler der DDR blev afslået i 1968. I perioden 1971 til 1976 arbejdede Penck i Dresden sammen med kunstnergruppen Lücke, hvor de såkaldte fællesværker, Gemeinschaftsbilder, opstod.

Internationalt gennembrud

I DDR havde Penck udstillingsforbud, samtidig med at han var ved at blive et navn i Vesttyskland og Vesteuropa. Hans internationale gennembrud kom i 1972, hvor han udstillede på Documenta 5 i Kassel, dog uden at han selv kunne være tilstede. Efter tildelingen af Will-Grohmann-Preis i 1975, formidlet gennem Akademie der Künste i Vestberlin, tiltog sikkerhedstjenestens yderligere kontrol med hans virke.

Penck møder Immendorff

Jörg Immendorff. Café Deutschland I, maleri, 1978. Museum Ludwig, Köln. Med udgangspunkt i den italienske maler Renato Guttusos billede Café Greco (1976, Museum Ludwig, Köln) udførte Immendorff en serie på 16 billeder i et forsøg på at skabe en moderne tysk ikonografi i dialog med den østtyske maler A.R. Penck. Midt i billedet ses Immendorff selv, der rækker hånden frem gennem muren til forsoning med Penck, der spejler sig i søjlen ved siden af ham. Bag dem ses bl.a. politikere som Erich Honecker og Helmut Schmidt.

.

Betydningsfuldt for Pencks udvikling blev mødet med den vesttyske billedkunstner Jörg Immendorff i Dresden 1976 og 1977. Deres fælles manifester, aktioner og værker tematiserede det tysk-tyske forhold og blev bl.a. symboliseret i Immendorffs serie Café Deutschland (1976-ca. 1983).

I 1980 forlod A.R. Penck DDR og rejste til Vesttyskland. Hans tegnsprog og antiakademiske udtryk har bidraget til hans betydelige rolle især for Die Neuen Wilden.

Efter forskellige tilknytninger og opholdssteder slog A.R. Penck sig permanent ned i Dublin.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig