Faktaboks

Edward Kienholz
Født
23. oktober 1927
Død
10. juni 1994

Edward Kienholz udfordrer i sine tableauer vores forestillinger om det normale. Det realistiske interiør signalerer en upåfaldende borgerlig normalitet. Men sammenstillet med den nøgne kvindekrop og hånden, som trækker upassende op i den pæne kjole, kastes der et bizart og foruroligende skær ind over det velkendte. The Queen of the Maybe Day Parade; 1978, Louisiana.

.

Edward Kienholz. Det bærbare krigsmonument (The portable War Memorial), udført og sammensat af forskellige materialer og objekter 1968; Museum Ludwig, Köln. I Kienholz' installation er det amerikanske hverdagsliv på grillbaren sammenstillet med krigens ikoner som fx hverveplakaten med Uncle Sam fra 1. Verdenskrig og soldatergruppen modelleret efter det officielle fotografi af de amerikanske marineinfanteritropper, der planter Stars and Stripes efter erobringen af den japanske ø Iwo-jima i februar 1945.

.

Edward Kienholz var en amerikansk billedhugger. Som autodidakt kunstner udførte Edward Kienholz i 1950'erne trærelieffer og assemblager, men begyndte i 1961 at lave tableauer.

I disse omfattende installationer med objekter og figurer, der blander det realistiske med det bizarre og symbolske, tematiserede han det amerikanske samfunds holdning til sindslidende, prostitution, race og krig. Fra 1965 lavede han også 'koncepttableauer', der udelukkende bestod af en bronzeplade med titel og beskrivelse af et planlagt værk.

Edward Kienholz brød igennem med bordelinteriøret Roxy's (1961, privateje), der vakte opsigt på Documenta-udstillingen i Kassel i 1968. Herefter fulgte bl.a. Back Seat Dodge '38 (1964, erhvervet af Los Angeles County Museum of Art i 1986), The State Hospital (1966, Moderna Museet, Stockholm) og det store Portable War Memorial (1968, Museum Ludwig, Köln), hvor gruppen af amerikanske soldater, der rejser Stars and Stripes på Iwo Jima i Japan er placeret i en snusket café.

Tableauet Five Car Stud (1969-1972, privateje), der viser fem hvide mænd, der lemlæster og dræber en sort, blev afvist af Los Angeles County Museum of Art, men fik succes på Documenta 5 i 1972 og er senere vist på bl.a. Louisiana i 2012.

Fra 1972 udførte Edward Kienholz sine værker i samarbejde med sin senere hustru, den amerikanske kunstner Nancy Reddin Kienholz (f. 1943), under fællessignaturen Kienholz.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig