Edward Kienholz var en amerikansk billedhugger. Som autodidakt kunstner udførte Edward Kienholz i 1950'erne trærelieffer og assemblager, men begyndte i 1961 at lave tableauer.
I disse omfattende installationer med objekter og figurer, der blander det realistiske med det bizarre og symbolske, tematiserede han det amerikanske samfunds holdning til sindslidende, prostitution, race og krig. Fra 1965 lavede han også 'koncepttableauer', der udelukkende bestod af en bronzeplade med titel og beskrivelse af et planlagt værk.
Edward Kienholz brød igennem med bordelinteriøret Roxy's (1961, privateje), der vakte opsigt på Documenta-udstillingen i Kassel i 1968. Herefter fulgte bl.a. Back Seat Dodge '38 (1964, erhvervet af Los Angeles County Museum of Art i 1986), The State Hospital (1966, Moderna Museet, Stockholm) og det store Portable War Memorial (1968, Museum Ludwig, Köln), hvor gruppen af amerikanske soldater, der rejser Stars and Stripes på Iwo Jima i Japan er placeret i en snusket café.
Tableauet Five Car Stud (1969-1972, privateje), der viser fem hvide mænd, der lemlæster og dræber en sort, blev afvist af Los Angeles County Museum of Art, men fik succes på Documenta 5 i 1972 og er senere vist på bl.a. Louisiana i 2012.
Fra 1972 udførte Edward Kienholz sine værker i samarbejde med sin senere hustru, den amerikanske kunstner Nancy Reddin Kienholz (f. 1943), under fællessignaturen Kienholz.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.