Kniven på hovedet (1982) var et af de første malerier, som Kehnet Nielsen malede. Indenfor få år malede han en række værker, der i stil og malemåde minder om dette, hvorefter han begyndte at gå helt andre veje med sine malerier.
Kniven på hovedet er især kendt, fordi det var titelmaleriet på den første offentlige udstilling med De Unge Vilde. Kehnet Nielsen gik på det tidspunkt på Kunstakademiet sammen med bl.a. Nina Sten-Knudsen, Claus Carstensen og Peter Bonde, der alle medvirkede på udstillingen. Udstillingen var et fælles fremstød for maleriet og blev for de fleste af de 12 medvirkende kunstnere et startskud for deres karrierer.
Når netop Kehnet Nielsens maleri blev valgt som titelmaleri for udstillingen, skyldes det måske, at maleriet var typisk for de nye tendenser, som de 12 kunstnere ønskede at promovere, bl.a. en tendens til at blande vidt forskellige motiver og til at give værkerne parodiske, fjollede og indforståede titler. Titlen Kniven på hovedet kan således tages helt bogstaveligt, da maleriet bl.a. viser en kniv, som nærmer sig et hoved. Men titlen kan også være en hentydning til den tyske maler Georg Baselitz, som på det tidspunkt var blevet berømt for bl.a. konsekvent at vende sine motiver på hovedet.
Kniven på hovedet blander mange temaer sammen, og det er typisk for De Unge Vilde at inddrage cola-flasken, et symbol på amerikansk forbrugskultur. I højre side af maleriet ser vi i øvrigt en portrætbuste, der minder om J.F. Willumsens Familievasen fra 1891. Kehnet Nielsens maleri peger dermed både frem og tilbage i kunsthistorien og ud i det samfund og den tid, det er malet i.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.