Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

James McNeill Whistler

Oprindelig forfatter FTF Seneste forfatter Redaktionen

James McNeill Whistler Nocturne i blåt og guld: Old Battersea Bridge; maleri, 1872-75. Tate Gallery, London.

James McNeill Whistler Nocturne i blåt og guld: Old Battersea Bridge; maleri, 1872-75. Tate Gallery, London.

James McNeill Whistler, James Abbott McNeill Whistler, 11.7.1834-17.7.1903, amerikansk-engelsk maler og grafiker. James McNeill Whistler afbrød som 21-årig en officersuddannelse på militærakademiet West Point for i stedet at rejse til Paris og påbegynde en kunstnerisk uddannelse hos Charles Gleyre på École des beaux-arts.

I Paris stiftede han bekendtskab med bl.a. Gustave Flaubert, Henri Fantin-Latour, Édouard Manet og Edgar Degas. I disse år lavede han især grafik, bl.a. den såkaldte "franske serie" (1858) bestående af 13 raderede naturskildringer.

1859 bosatte han sig i London, men bevarede sine franske kontakter og udstillede bl.a. 1863 på Salon des refusés i Paris. I sit maleri var han påvirket af Gustave Courbet, men frigjorde sig i løbet af 1860'erne fra denne indflydelse og udviklede sig i selvstændig retning, dog med tydelige inspirationskilder i Diego Velázquez, Édouard Manet, de engelske prærafaelitter og ikke mindst japansk træsnitkunst.

Annonce

James McNeill Whistlers foretrukne motivområder var portræt og landskab. Hans personlige, stærkt æsteticerende udtryksform var en art valørmaleri, hvori gennemrytmiserede grafisk-lineære virkemidler gik op i en højere enhed med finstemt lys-mørke-gradation og følsom kolorisme. Han anså selv sine værker for udtalt billedmusikalske kompositioner og betonede gerne denne synæstetiske karakter med referencer til musikken i billedernes titler, fx Symfoni i hvidt nr. 1 (1862) eller Harmoni i gråt og grønt (1873).

Whistlers maleri fik almen betydning for betoningen af de nære relationer mellem maleri og musik i forbindelse med det moderne maleris udvikling, fx Paul Gauguins idéer om kolorisme som farveorkestrering og Wassily Kandinskys forestillinger om overensstemmelse mellem bestemte farver og bestemte musikinstrumenters klang.

James McNeill Whistler Arrangement i gråt og sort: portræt af kunstnerens moder; maleri, 1871. Musée d'Orsay, Paris.

James McNeill Whistler Arrangement i gråt og sort: portræt af kunstnerens moder; maleri, 1871. Musée d'Orsay, Paris.

Blandt Whistlers hovedværker er det monumentale helfigurportræt af moderen, Arrangement i gråt og sort: portræt af kunstnerens moder (1871, Musée d'Orsay, Paris), der bl.a. inspirerede Vilhelm Hammershøi til hans gråstemte valørmaleri, og Nocturne i blåt og guld: Old Battersea Bridge (1872-75, Tate Gallery, London), der blev inspirerende for P.S. Krøyers arbejde med stemningsbilleder fra Skagens strand i den blå time.

James McNeill Whistler var en ivrig og stridbar kunstdebattør og udgav flere polemiske kampskrifter, bl.a. The Gentle Art of Making Enemies (1890).

Læs mere om billedkunst i Storbritannien.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Finn Terman Frederiksen: James McNeill Whistler i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 20. maj 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=182492