Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Asmund Havsteen-Mikkelsen

Oprindelig forfatter Redaktionen Seneste forfatter Redaktionen

Asmund Havsteen-Mikkelsen. Complex, 2012. Maleri fra projektet Dialogues (2013) for det berlinske arkitektfirma Grüntuch Ernst Architekten.

Asmund Havsteen-Mikkelsen. Complex, 2012. Maleri fra projektet Dialogues (2013) for det berlinske arkitektfirma Grüntuch Ernst Architekten.

Asmund Havsteen-Mikkelsen, f. 1.8.1977, dansk billedkunstner og kunstteoretiker. Søn af arkitekt Alan Havsteen-Mikkelsen. Asmund Havsteen-Mikkelsen er uddannet MA i litteraturvidenskab og filosofi ved Københavns Universitet 1996-2003 og MFA ved Det Kongelige Danske Kunstakademi 2003-2009. Han har desuden haft længere studieophold ved akademier i Kitakyushu (Japan) og Hamburg. Fra 2007-2015 var Asmund Havsteen-Mikkelsens udgangspunkt Berlin; fra 2015 bor og arbejder han i København.

Asmund Havsteen-Mikkelsens arbejder primært med maleri, men også med rumudsmykning, installation, performance og kunstteoretiske tekster. Med rødder i nordisk ekspressionisme og tysk romantik er hans foretrukne motiv arkitektur som landskab, udviklet bl.a. gennem inspiration fra Edward Hopper og Giorgio de Chirico og videreudviklet gennem et konkretistisk/konstruktivistisk formsprog.

Omkring 2007 slog han igennem med Hopper-inspirerede transitrum eller non-sites. Siden har han arbejdet sig dybere ind i en mental undersøgelse af arkitekturens strukturer og gennem modernismens bygninger og monumenter skabt bylandskaber, der ofte har karakter af klippelandskaber - med lodrette flader, fremspring, niveauforskelle og afsatser.

Værkerne kan være inspireret af konkrete bygningsværker eller byrum, men bearbejdes så de alligevel ikke helt kan genkendes. De er bygget op af klart definerede, kompakte og ofte grelle farvefelter med en kompleks markering af lys og skygge. Karakteristisk er perspektivforskydninger og beskæringer, der skaber stringente billedstrukturer med udtalt visuel dynamik. I mange værker opnås en subtil grundstemning - en udefinerbar Unheimlichkeit - et vrangbillede, der står i modsætning til de konkrete konstruktionsprincipper og den klare farveholdning.

Annonce

Asmund Havsteen-Mikkelsen. Interferens, 2012. Loftudsmykning, Jazzhus Montmartre i København.

Asmund Havsteen-Mikkelsen. Interferens, 2012. Loftudsmykning, Jazzhus Montmartre i København.

Sammen med forfatteren Boris Boll-Johansen (f. 1967) udviklede Havsteen-Mikkelsen 2009-10 projektet Büro für UrbanPraktik, som aktivt inddrog Berlins byrum som ramme omkring forskellige begivenheder af uforudsigelig karakter. Han har udført flere udsmykningsopgaver, bl.a. for Jazzhus Montmartre i København (2012) og Nyborg Gymnasium (2012); desuden kan nævnes 12 malerier til bogprojektet Dialogues (2013) for det berlinske arkitektfirma Grüntuch Ernst Architekten.

Asmund Havsteen-Mikkelsen har haft flere soloudstillinger i ind- og udland og har deltaget i talrige gruppeudstillinger. 2011 modtog han Henry Heerups Æreslegat. Han har solgt til Ny Carlsbergfondet, Novo Nordisk Fonden og Statens Kunstfond, hvorfra han tillige har modtaget flere arbejdslegater. Blandt hans kunstteoretiske skrifter kan nævnes Propositions on Painting (2013), Generic Singularity (2014) og Non-Philosophy and Contemporary Art (2015).

Hjemmeside: http://www.asmundhavsteen.net/

Referér til denne tekst ved at skrive:
Asmund Havsteen-Mikkelsen i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 11. december 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=505405

    • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

    • Kommentar til redaktionen Vedr. Asmund Havsteen-Mikkelsen
      Send kommentar


  • Copyright

    Denne artikel må du ...

  • Kilde

    Denne artikel stammer fra:
    Leksikon

  • Historik