Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

ikonologi

Oprindelig forfatter LGot Seneste forfatter Redaktionen

Perspektiv. Masaccio malede ca. 1427 freskoen Treenigheden i kirken Santa Maria Novella i Firenze. Med sit frontperspektiv giver billedet indtryk af et virkeligt rum, der åbner sig i muren, hvorpå det er malet. Alle vandrette linjer i motivet, som står vinkelret på billedfladen, fx i kassetteloftet, vil, når de forlænges nedefter, mødes i et punkt allernederst i billedet, det såkaldte hovedpunkt. Rumillusionen forstærkes ved, at billedet er placeret på muren, således at hovedpunktet befinder sig omtrent i beskuerens øjenhøjde, og ved at personerne er afbildet i naturlig størrelse.

Perspektiv. Masaccio malede ca. 1427 freskoen Treenigheden i kirken Santa Maria Novella i Firenze. Med sit frontperspektiv giver billedet indtryk af et virkeligt rum, der åbner sig i muren, hvorpå det er malet. Alle vandrette linjer i motivet, som står vinkelret på billedfladen, fx i kassetteloftet, vil, når de forlænges nedefter, mødes i et punkt allernederst i billedet, det såkaldte hovedpunkt. Rumillusionen forstærkes ved, at billedet er placeret på muren, således at hovedpunktet befinder sig omtrent i beskuerens øjenhøjde, og ved at personerne er afbildet i naturlig størrelse.

ikonologi, oprindelig en kunstvidenskabelig disciplin, der tolker et kunstværk i dets kulturelle sammenhæng.

Ordet ikonologi kommer af græsk eikon 'billede' og -logi, dvs. 'billedlære'.

Betegnelsen blev introduceret af den tyske kunsthistoriker Aby Warburg i 1912.

Metoden, der er en videreudvikling af ikonografien, blev udarbejdet af Warburgs elev Erwin Panofsky; han skabte i Studies in Iconology (1939) en model med tre niveauer: 1) Værket beskrives (præikonografisk niveau), 2) motivet søges identificeret (ikonografisk niveau) og 3) værket fortolkes i sin kulturelle sammenhæng (ikonologisk niveau).

Annonce

Metoden indgår stadig som en væsentlig del af kunsthistorisk forskning, og mange fremtrædende kunsthistorikere har udviklet den, fx Fritz Saxl, Edgar Wind (1900-71), Ernst Gombrich og Rudolf Wittkower.

I dansk sammenhæng var kunsthistorikeren Meïr Stein præget af den ikonologiske metode.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Lise Gotfredsen: ikonologi i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 18. februar 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=96266