Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Mariabilleder

Oprindelig forfatter LGot Seneste forfatter Redaktionen

Maria med Jesusbarnet.

Maria med Jesusbarnet.

De ældste bevarede billeder af Maria ses i oldkristne katakombemalerier fra 200-t. og på kristne sarkofager fra 300-t., hvor hun har en beskeden plads i fødselsscenen. På Efesoskoncilet i 431 formuleredes dogmet om Maria Gudføderske, Gudsmoder, hvilket befordrede hendes høje status i kunsten.

I Santa Maria Maggiore-kirkens korbue i Rom (ca. 440) optræder hun for første gang som kejserinde, klædt i gulddragt og med diadem og glorie. I Ravenna (450-550) og i de følgende byzantinske mosaikker står eller troner hun frontalt med barnet, iført purpur, senere den blå kappe, som blev tradition. Som andagtsbillede (ikon) ses hun i halvfigur med barnet i venstre arm.

I den østlige kirke skabtes typer som Maria galaktotrofusa (den diegivende), Maria glykofilusa (den sødt kyssende) og Maria hodegetria (den vejvisende). Herudover er Maria skildret i talrige bibelske scener, let genkendelig i rød kjole og blå kappe. I Vesten fremstilledes den tronende Maria også i metalkunst og i træskæreri; med centrum i Sydfrankrig æredes de sorte Madonnaer.

Annonce

Efter ca. 1300 blev Maria stadig mere menneskeliggjort i rollen som mor, jomfru og kronet Himmeldronning. Hun fik også stadig flere funktioner: Som forbeder på dommedag, som Schutzmantelmadonna, der beskytter menneskene under sin udbredte kappe, eller som mater dolorosa, den smertefulde mor med den døde søn på skødet. Hun vises også med en enhjørning eller omgivet af en mandorla. I altertavler kan hun stå i en rosenkrans med barnet, rosenkransmadonna, eller som kvinden fra Joh.Åb. 12,1-2 på måneseglet med Solens stråler (solgissel) omkring sig.

I romersk-katolske lande skildredes Maria i renæssance og barok i store altertavler af bl.a. Rafael,Tizian, Rubens,El Greco og Murillo, der viser hendes optagelse i Himlen (assumptio), den uplettede undfangelse (conceptio immaculata) eller moderen med barnet. Fra 1700-t. standsede udviklingen af Mariabilleder, og i 1900-t. ses kun spredte eksempler på mere individuelt prægede skildringer.

Læs mere om Maria.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Lise Gotfredsen: Mariabilleder i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 15. november 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=122048