• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

William Scharff

Oprindelig forfatter HaAbi Seneste forfatter Redaktionen

William Scharff, Forarbejde til Fantasi over Paolo Uccellos La Battaglia, 1923. Nivaagaards Malerisamling.

William Scharff, Forarbejde til Fantasi over Paolo Uccellos La Battaglia, 1923. Nivaagaards Malerisamling.

William Scharff, 1886-1959, dansk maler. Efter uddannelse til håndværksmaler og på Teknisk Skole hos Holger Grønvold gik han på Kunstnernes Frie Studieskoler 1907-09 hos Kr. Zahrtmann og Johan Rohde. I forlængelse heraf var han 1909 med til at oprette den unge kunstnersammenslutning De Tretten, mens han fra 1916 var medlem af Grønningen.

Legende I (1911, Randers Kunstmuseum) og en række senere store malerier formede sig som utopiske fremstillinger af et harmonisk samliv mellem menneske og natur. Formen hentede inspiration i samtidens avantgarderetninger, især kubismen og den abstrakte kunst, mens indholdet også næredes af indtryk fra opvæksten i et traditionsrigt bondemiljø i Tisvilde i Nordsjælland.

William Scharff var centralt placeret i kredsen af tidlige danske modernister. Under 1. Verdenskrig nærmede han sig abstraktionen i en række hønsebilleder, men senere spillede studier af renæssancekunsten en stor rolle for hans tilbagevenden til en forestillende kunst med mennesket i centrum. Han fik flere store dekorative opgaver, kulminerende i freskoudsmykningen af Studentergården i København (1943-53), en hyldest til ungdommen, livsglæden og lyset. Andre blev som gobeliner vævet af Vibeke Klint og Barbro Nilsson; fortæppet til Tivolis Koncertsal blev udført 1955-56.

William Scharffs stramme, klassisk betonede og bevidst livsbekræftende modernisme nød stor respekt i samtiden. Han modtog Eckersbergs Medalje 1924, Thorvaldsens Medalje 1957, og han var 1950-57 professor ved Kunstakademiet.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Hanne Abildgaard: William Scharff i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 23. september 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=156151