Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Karl Isakson

Oprindelig forfatter LKM Seneste forfatter Redaktionen

Karl Isakson, Karl Oscar Isakson, 1878-1922, svensk-dansk maler; født i Stockholm og bosat i Danmark fra 1902. I årene forud for sin elevtid på kunstakademiet i Stockholm 1897-1902 arbejdede Karl Isakson som assistent for Carl Larsson ved udsmykningen af Nationalmuseum i Stockholm. I 1902 kom han under en Italiensrejse i forbindelse med Kristian Zahrtmann, som blev hans lærer og åbnede hans øjne for den nye franske kunst og især Cézannes kunst. På Zarthmanns skole stiftede han bekendtskab med en række unge kunstnere, der var centrale for modernismens gennembrud i det danske maleri. Det er især på baggrund af hans malerier fra Christiansø, at Isakson regnes blandt modernismens fædre i Danmark, og i Landskab ved "Mindet" (1911, Statens Museum for Kunst) ses påvirkningen fra Cézanne såvel i koloritten som i de præcise parallelle strøg.

På Christiansø fandt han fra 1911 en motivverden i bastionerne, der både koloristisk og formmæssigt stemte overens med hans intentioner med maleriet, selvom han også i atelieret i København malede opstillinger og modelbilleder, hvor han afprøvede de nye teorier. Eksempler herpå er Opstilling (1910-11, Statens Museum for Kunst) og Stående model set fra ryggen (1918-20, Louisiana). Efter et ophold i Paris i 1914, hvor han var elev af Henry Le Fauconnier og André Dunoyer de Segonzac, udvikledes hans maleri væk fra den teoretiske kubisme og hen imod et mere nordisk præget, hvor hans temperament og stadige psykiske uligevægt satte deres spor. Da Christiansø under 1. Verdenskrig blev erklæret for militært område og lukket for udlændinge, medførte det et voldsomt afbræk i hans kunst og fremkaldte en nervesvækkelse, der forfulgte ham resten af livet. I disse år malede han således på den ene side lyse og indtagende skildringer fra Bornholm og Christiansø, fx Udsigt over Gudhjem (1921, Bornholms Kunstmuseum), samtidig med, at han i dybeste hemmelighed arbejdede med en række religiøse billeder, hvor han kredsede omkring temaerne død og opstandelse. I sin levetid udstillede Isakson kun sjældent, og kendskabet til hans kunst blev først større efter mindeudstillingen på Statens Museum for Kunst i København og på Liljevalchs i Stockholm i 1922.

Se Karl Isaksons maleri af asynjen Sif her.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Lars Kærulf Møller: Karl Isakson i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 16. oktober 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=99540