Faktaboks

Aksel Jørgensen

Karl Aksel Jørgensen

Født
3. februar 1883, København
Død
9. juni 1957, København

Fra serien over Holger Drachmanns liv, som Aksel Jørgensen arbejdede på 1909-14, ses her maleriet Den farende Sanger synger i Krohaven. Billedet, der er fra 1911, findes på Lorry (tidl. Drachmann Kroen), Frederiksberg.

.

Aksel Jørgensen var en dansk maler og grafiker. Aksel Jørgensen blev malersvend i 1901 og var, bortset fra kort tids tegneundervisning, selvlært som kunstner. Han vakte omkring 1906-1907 opmærksomhed ved sine skildringer af prostitutionens og den sociale fornedrelses kvarterer i det indre København, der i realistisk opfattelse dokumenterede de nedrivningsdømte bygninger og deres indbyggere. Sammen med bl.a. Storm P. skabte han tidsskriftet Gnisten (1907-1908), hvortil han bidrog med tegninger af samfundets udstødte; for bl.a. tegningen Prostitution modtog han i 1941 Thorvaldsens Medalje.

I 1908 udstillede Aksel Jørgensen for første gang sine grafiske arbejder, heriblandt en lille serie, siden berømte træsnit til en række socialrealistiske fortællinger af Jens Pedersen (1870-1921) med titlen Hjerter (1909). Det er groft snittede billeder og stiliserede motiver i brutale sort-hvide kontraster; kongeniale med forfatterens sociale engagement og tidsånden omkring Systemskiftet. Men også revolutionerende i dansk illustrationskunst, som i det meste af 1800-tallet havde set billedkunstnernes bogtrykte arbejder reproduceret i xylografi. Med Aksel Jørgensens træsnit, trykt direkte med den skårne plade, fik kunstnernes originale arbejder igen indpas i dansk illustrationskunst.

I perioden 1909-1914 arbejdede Aksel Jørgensen på en stor billedserie med temaer fra Holger Drachmanns liv og digtning til Drachmann Kroen (Lorry) på Frederiksberg. Hans maleriske talent, der også kom til udtryk i portrætter og skildringer af byens forstæder, blev påskønnet af bl.a. kunstsamleren Chr. Tetzen-Lund, der erhvervede og bestilte en stor gruppe arbejder; udtryksformen var præget af både Rembrandt og impressionisterne.

I perioden 1920-1953 var Jørgensen professor ved Kunstakademiet, hvor han afgørende prægede flere generationer af danske kunstnere og tog initiativet til oprettelse af en Grafisk Skole, der blev hjemsted for 1900-tallets bedste danske grafikere, heriblandt Sigurd Vasegaard, Jane Muus og Palle Nielsen. Han udførte tillige et folkeligt pædagogisk arbejde ved bl.a. foredrags- og skribentvirksomhed og med vandreudstillinger til danske skoler.

Jørgensen disciplinerede efter 1920 sit maleri mere og mere, forbandt klassiske kompositions- og perspektivlove med et nøje naturstudium og undersøgte tillige farvens virkninger i rummet og på genstandene i opstillinger og figurbilleder. Desuden påtog han sig en lang række portrætopgaver, fx den socialdemokratiske politiker F.J. Borgbjerg (1949, Folketinget). I 1935 blev han medlem af Den Frie Udstilling.

Jørgensens grafiske værk har haft betydning for dansk grafiks udvikling. I 1920'erne arbejdede han på store træsnit til værket Nordens Guder, udgivet 1928, og han udførte tillige ætsninger og litografier; blandt motiverne er proletarskildringer, portrætter og selvportrætter. Han har skrevet om grafikkens teknikker og historie i Den sort-hvide kunst (udgivet i 1966) og om kunst i Gnisten og ilden (udgivet i 1997). Og i 1989 udkom Aksel Jørgensen. Det grafiske værk. En fortegnelse ved Lars Kærulf Møller.

Læs mere i Dansk Biografisk Leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig