• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Carl-Henning Pedersen

Oprindelig forfatter ASoe Seneste forfatter Redaktionen

 Carl-Henning Pedersen. Foto fra 1999.

Carl-Henning Pedersen. Foto fra 1999.

Carl-Henning Pedersen, 23.9.1913-20.2.2007, dansk maler. Efter mødet med maleren Else Alfelt (som han var gift med 1934-74) besluttede Carl-Henning Pedersen sig for at dyrke maleriet frem for musikken og litteraturen; som kunstner var han autodidakt. Han var tidligt optaget af Picasso og Paul Klee og lod sig inspirere af primitiv kunst, kalkmalerier og børnetegninger.

Da han i 1939 fik sit gennembrud med en fantasifuld, spontan stil, var farven det væsentligste udtryksmiddel. Carl-Henning Pedersen var 1941-44 med i kredsen omkring tidsskriftet Helhesten og medlem af Høstudstillingen 1942-50, ligesom han med sin poetiske og fabulerende stil naturligt gled ind i Cobragruppen 1948-51.

Carl-Henning Pedersens malerier var i krigsårene præget af en mørkstemt farveholdning og et knugende, angstfyldt indhold. Men efter 1945 ses en ændring mod en lysere, farvestærk verden befolket af fabeldyr, fugle og heste, der sammen med sole, stjerner, skibe og slotte svæver vægtløse rundt i et fantastisk, kosmisk rum.

Hans motivverden udspringer af fabler, eventyr og myter, og en serie store lærreder fra 1950'erne med fællesbetegnelsen Legenderne er karakteristiske for hans egenartede univers, hvor tilværelsens grundvilkår tematiseres.

Annonce

Carl-Henning Pedersen. Fotografiet viser nogle af deltagerne i Cobra-kongressen i Bregnerød 1949. I det åbne vindue står malerne Anders Österlin og Asger Jorn (med pibe), til højre for dem digteren Christian Dotremont (med briller) og siddende foran ham maleren Carl-Henning Pedersen; midt i billedet sidder arkitekten Robert Dahlmann Olsen. Blandt de øvrige personer er britiske kunstnere og arkitektstuderende.

Carl-Henning Pedersen. Fotografiet viser nogle af deltagerne i Cobra-kongressen i Bregnerød 1949. I det åbne vindue står malerne Anders Österlin og Asger Jorn (med pibe), til højre for dem digteren Christian Dotremont (med briller) og siddende foran ham maleren Carl-Henning Pedersen; midt i billedet sidder arkitekten Robert Dahlmann Olsen. Blandt de øvrige personer er britiske kunstnere og arkitektstuderende.

Carl-Henning Pedersen har desuden udført en del store udsmykninger, bl.a. mosaikken Kosmisk hav til H.C. Ørsted Institutet i København (1960-65), den bemalede stentøjsmur Fantasiens leg om livets hjul i Herning Kunstmuseums indre runde gård (1966-68) og glasmaleriet Frihedens lys til Frihedsmuseet (1982-83); den kontroversielle udsmykning af Ribe Domkirke består af både kalkmalerier, mosaikker og glasmalerier (1983-88). En væsentlig del af Carl-Henning Pedersens værk udgøres af et stort antal akvareller, tegninger og grafiske arbejder, og han udgav flere illustrerede digtsamlinger.

I 1976 indviedes Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum i Herning; det blev opført af C.F. Møller til at rumme værker af de to kunstnere og udsmykket af Carl-Henning Pedersen med keramiske fliser udvendigt, mosaik indvendigt. Han modtog en lang række udmærkelser: Eckersbergs Medalje i 1963, Thorvaldsens Medalje i 1963 og blandt de udenlandske Guggenheimprisen i 1958 og Prins Eugens Medalje i 1980.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Anette Sørensen: Carl-Henning Pedersen i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 18. oktober 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=139929