Faktaboks

Vilhelm Kyhn

Peter Vilhelm Carl Kyhn

Født
31. marts 1819
Død
11. maj 1903

Vilhelm Kyhn. Vinteraften i en skov, 1853. Olie på lærred. Gennem en minutiøs iagttagelse af naturen året rundt, gerne med studier af det samme motiv i forskellige belysninger, i tilfældige udsnit, og med en stigende grad af friluftsmaleri, frigjorde Vilhelm Kyhn sig fra den akademiske beherskelse af landskabet og lod menneskene og deres boliger indordne sig som mindre dele af helheden. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

Vilhelm Kyhn. Foto: Budtz Müller & Co.

.

Vilhelm Kyhn. Isskruninger ved Tårbæk, 1853. Olie på papir, klæbet på lærred. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

Vilhelm Kyhn. Landskab fra Savoyen med kvinder, som vasker i floden, 1850. Olie på pap opsat på lærred. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

Vilhelm Kyhn var en dansk maler. Han var uddannet som kobberstikker og på Kunstakademiet i årene 1836-1843 af C.W. Eckersberg og J.L. Lund. Vilhelm Kyhn blev en outsider i dansk kunstliv og en katalysator for nye tendenser med "Huleakademiet" (1871-1879), en forløber for Kunstnernes Frie Studieskoler, og Tegneskolen for Kvinder, hvor han bl.a. underviste Anna Ancher. Som nationalromantiker, påvirket af Grundtvigs og N.L. Høyens idéer, blev hans motivverden det danske landskab.

Vilhelm Kyhn var en ivrig debattør, og i 1870'erne advarede han imod indflydelsen fra fransk kunst i en polemik med maleren Vilhelm Groth. Ikke desto mindre lå han selv på linje med de franske Barbizon-malere.

Gennem en minutiøs iagttagelse af naturen året rundt, gerne med studier af det samme motiv i forskellige belysninger, i tilfældige udsnit, og med en stigende grad af friluftsmaleri, frigjorde Vilhelm Kyhn sig fra den akademiske beherskelse af landskabet og lod menneskene og deres boliger indordne sig som mindre dele af helheden, fx i Mosedrag fra Øverød (1849), Vinteraften i en skov (1853, begge Statens Museum for Kunst) og Fra egnen ved Himmelbjerget (1882, Randers Kunstmuseum).

Fra 1873 tog Vilhelm Kyhn fast sommerophold i Ry ved Himmelbjerget, hvor en kreds af malere samlede sig omkring ham med Harald Foss og Pauline Thomsen (1858-1931) i spidsen.

Gennem Den Danske Radeerforening, som Vilhelm Kyhn var medstifter af i 1853, formidledes hans nyskabende grafik, fx Roskilde Landevej (1849) og Aften i kunstnerens hjem (1857).

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig