• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Oluf Hartmann

Oprindelig forfatter ClSte Seneste forfatter Redaktionen

Oluf Hartmann. To hekse, der slås, 1894-1909. Olie på compoboard. Oluf Hartmann omformede sine religiøse og mytologiske motiver til en ny, personlig ekspressionisme, der på linje med moderne tendenser i samtidens Europa satsede på en villet primitivisme til genopdagelse og forløsning af en oprindelighed, der kan antage karakter af jungianske arketyper. Statens Museum for Kunst,www.smk.dk.

Oluf Hartmann. To hekse, der slås, 1894-1909. Olie på compoboard. Oluf Hartmann omformede sine religiøse og mytologiske motiver til en ny, personlig ekspressionisme, der på linje med moderne tendenser i samtidens Europa satsede på en villet primitivisme til genopdagelse og forløsning af en oprindelighed, der kan antage karakter af jungianske arketyper. Statens Museum for Kunst,www.smk.dk.

Oluf Hartmann, 1879-1910, dansk maler. Oluf Hartmann blev uddannet på Kunstakademiet 1896-1902 og på Zahrtmanns skole 1902-04.

Med udspring i klassiske kompositionsprincipper tog Hartmann arven op fra barokken med sine stærke lys-skygge-virkninger og voldsomme følelsesudladninger, fx i Jakobs kamp med englen (1907, Statens Museum for Kunst).

Hartmann omformede sine religiøse og mytologiske motiver til en ny, personlig ekspressionisme, der på linje med moderne tendenser i samtidens Europa satsede på en villet primitivisme til genopdagelse og forløsning af en oprindelighed, der kan antage karakter af jungianske arketyper, fx To hekse, der slås (1908, Fyns Kunstmuseum).

Annonce

Oluf Hartmann har også malet landskaber, modelleret statuetter og udført raderinger. Efter hans død oprettede familien Oluf Hartmanns Mindelegat.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Claudine Stensgaard Nielsen: Oluf Hartmann i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 2. december 2016 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=89205