Faktaboks

Johan Rohde
Født
1856
Død
1935

Johan Rohde fotograferet i 1934.

.

Johan Rohde. Vinteraften i Ribe, 1892. Olie på lærred. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

Johan Rohde. Randers havn, 1906. Olie på lærred. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

Johan Rohde, 1856-1935, dansk maler, grafiker og formgiver. Johan Rohde forlod et medicinstudium og blev optaget på Kunstakademiet 1882. I reaktion mod den utidssvarende undervisning tog han samme år initiativ til dannelsen af Kunstnernes Frie Studieskoler, hvor han var elev i 3-4 år; senere blev han selv lærer og leder af skolerne til lukningen 1912. Rohde var også drivkraften bag stiftelsen af Den Frie Udstilling.

Johan Rohdes tidligste værker var præget af socialrealismen, men en rejse til Holland, Belgien og Paris i 1892 vakte hans interesse for Vincent van Gogh og de nye symbolistiske og postimpressionistiske strømninger i Frankrig, som han formidlede i Danmark, især med den store udstilling af van Goghs værker på Den Frie i 1893.

Hans egne værker fra 1890'erne var præget af symbolismen med hovedværker som portrætter af vennerne Henrik Pontoppidan (1895, Frederiksborg), Kristian Zahrtmann (1896, Nationalmuseum, Stockholm) og J.F. Willumsen (1901, Göteborgs konstmuseum).

Blandt hans landskaber må fremhæves nogle værker fra 1893 med fin de siècle-stemning fra Tønning og den hollandske by Hoorn (i bl.a. Hirschsprung og Nationalmuseum, Stockholm). Senere fandt han især sine motiver på Christianshavn, i fødebyen Randers samt i Ribe og på Fanø. Rohde modtog i 1934 Thorvaldsens Medalje.

Rohdes betydning for dansk kunstindustri bygger især på hans arbejder inden for sølvsmede- og møbelkunst, men også bogbind (udført af bl.a. Anker Kyster), der kendetegnes af både stor originalitet og høj teknisk standard.

For Georg Jensen Sølvsmedie skabte Rohde fra 1907 en række sølvarbejder, hvor en klassisk rolig form beriges af antik- eller naturinspireret ornamentik. Hans korpussølv omfatter bl.a. servicer, skåle, skrin og kander, hans bestik er kendt verden over, bl.a. Kongemønstret (1915).

Johan Rohdes møbler er præget af samme formsikkerhed; de er unikaarbejder, der betegner et af højdepunkterne i dansk møbelkunst; klassiske og japanske former og motiver går i dem op i en højere enhed.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig