Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Albert Gottschalk

Oprindelig forfatter ClSte Seneste forfatter Redaktionen

Albert Gottschalk. Tidlig forårsdag i Glostrup, 1887. Olie på lærred. Gottschalks motiver er altid beskedne og afgrænset af et meget lille synsfelt. Tit er det en vej med nogle lave huse og nogle enlige forblæste træer. Når han malede et hus var det knyttet til dets egenskab som lysopfangende form og ikke som en bolig. Ofte malet i det sene efterår eller tidlige forår, når de gråbrune og grågrønne farver har overtaget. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

Albert Gottschalk. Tidlig forårsdag i Glostrup, 1887. Olie på lærred. Gottschalks motiver er altid beskedne og afgrænset af et meget lille synsfelt. Tit er det en vej med nogle lave huse og nogle enlige forblæste træer. Når han malede et hus var det knyttet til dets egenskab som lysopfangende form og ikke som en bolig. Ofte malet i det sene efterår eller tidlige forår, når de gråbrune og grågrønne farver har overtaget. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

Albert Gottschalk, 1866-1906, dansk maler. Albert Gottschalk blev uddannet på Kunstakademiet 1882-83 og på Kunstnernes Frie Studieskoler hos P.S. Krøyer 1883-88.

Som privatelev af Karl Jensen og Karl Madsen fik Gottschalk tillige impulser fra fransk landskabsmaleri, som det fx praktiseredes af Barbizon-skolens malere.

Gottschalk sluttede tidligt venskab med digterne Sophus Claussen, Viggo og Ingeborg Stuckenberg samt Johannes Jørgensen og kredsen omkring hans symbolistiske tidsskrift Taarnet. Som dem stræbte Gottschalk efter en ny kunst, der skulle række ud over den realisme, der var udgangspunktet.

Annonce

Han arbejdede hen imod modernismen dels med de formende, pastose penselstrøg, der kan minde om Fynboerne, dels med farveholdningen, som han eksperimenterede med under Italiensopholdet i 1904, fx Skitse fra Roms Kampagne (1904, Silkeborg Kunstmuseum).

Albert Gottschalk. Fra Kastellet i december, 1884. Olie på lærred. I sin udvælgelse af motiverne undgik Gottschalk altid det, der kunne virke festligt til fordel for det mere tilfældige, uordnede grænseland mellem København og de omgivne marker i den skikkelse, det havde i 1800-tallets slutning. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

Albert Gottschalk. Fra Kastellet i december, 1884. Olie på lærred. I sin udvælgelse af motiverne undgik Gottschalk altid det, der kunne virke festligt til fordel for det mere tilfældige, uordnede grænseland mellem København og de omgivne marker i den skikkelse, det havde i 1800-tallets slutning. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

I fortsættelse heraf kom Motiv fra Tibirke (1905, Silkeborg Kunstmuseum) og det næsten abstrakte Fyrretræer. Aften. Fra Tisvilde (1905, Silkeborg Kunstmuseum).

I disse bestræbelser blev Albert Gottschalk eksponent for den tidlige modernisme med sine skitseprægede, mennesketomme landskaber, der reflekterer hans egen og dermed det moderne menneskes ensomhed. Gottschalk udstillede på Den Frie Udstilling fra 1897, som medlem fra 1901.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Claudine Stensgaard Nielsen: Albert Gottschalk i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 9. november 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=85144