• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Agnes Slott-Møller

Oprindelig forfatter ClSte Seneste forfatter Redaktionen

Agnes Slott-Møller i sit atelier.

Agnes Slott-Møller i sit atelier.

Agnes Slott-Møller, 1862-1937, dansk maler, uddannet på Tegne- og Kunstindustriskolen for Kvinder 1878-85 og hos P.S. Krøyer 1885-86; g.m. Harald Slott-Møller 1888.

Agnes Slott-Møller brugte det realistiske formsprog til at udtrykke en erkendelse af det eksistentielle og åndelige og placerede sig dermed inden for symbolismen.

I motiver fra især Danmarkshistorien og folkeviserne inspireredes hun af den danske natur og middelalderen som det oprindelige og sande, fx Tidemand og Jomfru Blidelil (1914, Hotel Dagmar, Ribe).

Annonce

1891-1900 var hun tilknyttet Den Frie Udstilling som stiftende medlem. Ligesom vennen Georg Brandes og ægtefællen Harald Slott-Møller deltog hun i den offentlige debat med markante meninger.

Agnes Slott-Møller Jomfru Blidelil; maleri, 1899. John Hunovs Samling. Motivet er hentet fra folkevisen om Tidemand og Blidelil. Med venstre hånd trykket mod hjertet og den højre skyggende for øjnene mod Solen flyver jomfru Blidelil i fjederham mod Tidemand, som hun tiltrækkes af, dog uden at kende ham. For at vinde hende har han kastet runer på to roser, motivet på billedrammen, der således indgår i den samlede komposition. Maleren arbejdede videre med motiver fra folkevisen til den endelige udformning som et triptychon i 1914.

Agnes Slott-Møller Jomfru Blidelil; maleri, 1899. John Hunovs Samling. Motivet er hentet fra folkevisen om Tidemand og Blidelil. Med venstre hånd trykket mod hjertet og den højre skyggende for øjnene mod Solen flyver jomfru Blidelil i fjederham mod Tidemand, som hun tiltrækkes af, dog uden at kende ham. For at vinde hende har han kastet runer på to roser, motivet på billedrammen, der således indgår i den samlede komposition. Maleren arbejdede videre med motiver fra folkevisen til den endelige udformning som et triptychon i 1914.

I den såkaldte "Bondemalerstrid" i 1907, hvor ægteparret Slott-Møller sammen med enkelte meningsfæller som maleren Gudmund Hentze (1875-1948) vendte sig mod Fynboerne og deres impressionistiske stil og hverdagsnære motivvalg, led de et nederlag, som koblede dem af den aktuelle udvikling og førte til en del bitterhed, selvom især Agnes Slott-Møller forblev feteret i nationalistiske kredse til sin død.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Claudine Stensgaard Nielsen: Agnes Slott-Møller i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 3. december 2016 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=161172