Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Schweiz - billedkunst

Oprindelig forfatter LHP Seneste forfatter Redaktionen

Konrad Witz Peters fiskedræt; maleri på træ, 1444. Musée d'art et d'histoire, Genève. Billedet udgør en del af Petrusalteret, der blev malet til domkirken i Genève. Den bibelske scene fandt ifølge Johannesevangeliet, kapitel 21 sted ved Genesaretsøen (Tiberiassøen). Witztavlen anskueliggør det almene i beretningen ved at placere begivenheden i et lokalt, genkendeligt landskab, hvor man ser Genèves vandbefæstninger og klostret Saint-Victor th. og i baggrunden Savoyens højdedrag og bjerge med omridset af Mont Blanc-massivet og Chamonix.

Konrad Witz Peters fiskedræt; maleri på træ, 1444. Musée d'art et d'histoire, Genève. Billedet udgør en del af Petrusalteret, der blev malet til domkirken i Genève. Den bibelske scene fandt ifølge Johannesevangeliet, kapitel 21 sted ved Genesaretsøen (Tiberiassøen). Witztavlen anskueliggør det almene i beretningen ved at placere begivenheden i et lokalt, genkendeligt landskab, hvor man ser Genèves vandbefæstninger og klostret Saint-Victor th. og i baggrunden Savoyens højdedrag og bjerge med omridset af Mont Blanc-massivet og Chamonix.

Schweizisk kunst har gennem tiderne været påvirket af udviklingen i især Frankrig, Tyskland og Italien. Omvendt har landet markeret sig i europæisk kunsthistorie gennem enkelte kunstneres originalitet.

Benediktinerklostret Sankt Gallen var fra 700-t. et kulturelt centrum med bl.a. et blomstrende bogmaleri i 800-t.; fra samme tid er freskoudsmykningen af kirken Sankt Johann i Müstair. Romansk og gotisk billedhuggerkunst udfoldede sig især i udsmykningen af kirkernes portaler, fx den romanske Gallusportal på domkirken i Basel. Den tyskfødte Konrad Witz udviklede i 1400-t. en realistisk landskabsfremstilling i sine figurbilleder. Hans Holbein d.y. satte med sin Kristusfremstilling og sine portrætter fra første halvdel af 1500-t. et stærkt realistisk præg på kunsten. Andre fremtrædende kunstnere i 1500-t. er Niklaus Manuel Deutsch, Urs Graf og Tobias Stimmer. I 1700-t. vandt Jean-Étienne Liotard bred anerkendelse for sine portrætter og orientalsk inspirerede motiver, mens kunstnere som Anton Graff, Angelica Kauffmann og J.H. Füssli fik karrierer uden for Schweiz.

Arnold Böcklin malede flere versioner af motivet De dødes ø  (Toteninsel). Dette billede fra 1883 findes på Nationalgalerie i Berlin. Den hvidklædte død sejles over til klippeøen, ganske som Charon, der ifølge den græske myte færger de dødes skygger over floden Acheron til Hades. En kopi af en anden version af De dødes ø danner bagtæppe i slutscenen af August Strindbergs kammerspil Spøgelsessonaten (1907), ligesom Strindberg samme år lod maleren Carl Kylberg kopiere Böcklins Livets ø og De dødes ø til ophængning i sit Intima teatern i Stockholm.

Arnold Böcklin malede flere versioner af motivet De dødes ø (Toteninsel). Dette billede fra 1883 findes på Nationalgalerie i Berlin. Den hvidklædte død sejles over til klippeøen, ganske som Charon, der ifølge den græske myte færger de dødes skygger over floden Acheron til Hades. En kopi af en anden version af De dødes ø danner bagtæppe i slutscenen af August Strindbergs kammerspil Spøgelsessonaten (1907), ligesom Strindberg samme år lod maleren Carl Kylberg kopiere Böcklins Livets ø og De dødes ø til ophængning i sit Intima teatern i Stockholm.

I oplysningstiden grundlagde Caspar Wolf (d. 1783) en tradition for bjerglandskaber, der siden blev fulgt op af Genèveskolens romantiske natur- og bjergfremstillinger, bl.a. af Pierre-Louis de La Rive (1753-1817) og Alexandre Calame (1810-64). I slutningen af 1800-t. opnåede Arnold Böcklin kultagtig status med en koloristisk glødende og fabulerende symbolisme. Italieneren Giovanni Segantini, der i 1880'erne bosatte sig i Schweiz, skildrede med indfølte symbolske landskaber og en neoimpressionistisk teknik livet i de høje Alper. Han fik stor betydning for Ferdinand Hodler, der fra 1890'erne stod som den centrale skikkelse i overgangen fra symbolisme til ekspressionisme og abstraktion.

Annonce

Paul Klee frigjorde sig i begyndelsen af 1900-t. fra det figurative maleri med sine gådefulde og musikalsk inspirerede kompositioner, mens Le Corbusier arbejdede med kubistisk og senere puristisk maleri. Sophie Taeuber-Arp var som den eneste schweiziskfødte impliceret i dannelsen af dada-bevægelsen i Zürich 1916; sammen med bl.a. Johannes Itten og Max Bill var hun også del af gruppen Zürcher Konkrete.

Som en af de mest betydningsfulde billedhuggere i første halvdel af 1900-t. står Alberto Giacometti med sine karakteristiske tynde, lange figurer. Blandt surrealisterne kan den tyskfødte Meret Oppenheim nævnes, efterfulgt af Jean Tinguely og Daniel Spoerri, der i efterkrigstiden repræsenterede en nyrealisme som reaktion mod den abstrakte ekspressionisme. Fra 1980'erne tegnes kunstscenen af bl.a. maleren Helmut Federle (f. 1944) og video- og installationskunstnerne Roman Signer (f. 1938), Peter Fischli (f. 1952) og David Weiss (f. 1947) samt Pipilotti Rist (f. 1962).

Læs mere om Schweiz.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Loa Haagen Pictet: Schweiz - billedkunst i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 17. september 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=156604