Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Rumænien - billedkunst og arkitektur

Oprindelig forfatter IErbs Seneste forfatter Redaktionen

Folkekunsten med sin farverige udsmykning af keramik, trægenstande og tekstiler har altid været en væsentlig inspirationskilde for kunsten i Rumænien. Landet var i oldtiden en kulturel smeltedigel, hvor dakiske, græske, romerske, slaviske og orientalske elementer dannede en helt speciel blandingskunst. Senere opstod en religiøs kunst, der mod øst var stærkt præget af byzantinske traditioner, som det ses i Moldaviens og Valakiets kirker, i arkitektur, freskomalerier og ikoner; der opførtes også kirkeborge og fæstninger, hvor de byzantinske træk er gennemgående, fx i Tîrgovişte. De vest- og mellemeuropæiske traditioner dyrkedes i Transsylvanien, hvor især gotikken er velrepræsenteret, fx den såkaldte Sorte Kirke (1385) i Braşov og Franciskanerkirken, nu Evangelistkirken (1350-1448), ved Sibiu. De kendte klosterkirker fra Moldavien viser freskomalerier på ydermurene, hvor Bibelens fortællinger er vævet sammen med politiske budskaber fra kampen mod osmannerne.

Da Moldavien og Valakiet sluttedes sammen til Rumænien i 1862, opstod der en national kunst, og den første kunstskole grundlagdes 1864 af portræt- og historiemaleren Theodor Aman (1831-91). Friluftsmaleri og impressionisme repræsenteres af malerne Ioan Andreescu (1850-82) og Nicolae Grigorescu (1838-1907). Et opgør med akademiet markeredes af den frie udstilling i 1896 med Stefan Luchian (1868-1916), hvor fransk indflydelse igen gjorde sig gældende. I begyndelsen af 1900-t. blev Constantin Brancusi og Tristan Tzara frontfigurer i avantgardekunsten i Paris; Brancusis skulpturmonumenter i Tîrgu Jiu er indbegrebet af rumænsk folklore og moderne skulptur og betragtes som milepæle i moderne europæisk skulptur. Indtil 1944 kendetegnedes arkitektur og kunst af konservative tendenser: massiv klassicisme og jugendstil i balkansk omformning, mens den socialistiske realisme og den sovjetisk inspirerede arkitektur dominerede tiden fra 1950'erne. Under Ceauşescus styre 1965-89 måtte mange historiske bygninger og gamle kirker i Bukarest vige for Socialismens Palads, et gigantisk bygningskompleks, opført i en blanding af forskellige stilarter (se Bukarest).

Læs mere om Rumænien.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Ileana Erbs: Rumænien - billedkunst og arkitektur i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 14. juni 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=153326