Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Frankrig - billedkunst - naturalisme og realisme

Oprindelig forfatter Redaktionen Seneste forfatter Redaktionen

Gustave Courbet Hængekøjen; maleri, 1844.

Gustave Courbet Hængekøjen; maleri, 1844.

Efter ca. 1848 udvikledes inden for malerkunsten realismen og naturalismen, der begge kendetegnes ved illusionistiske billedvirkninger og motivisk fokusering på den samtidige virkelighed. J.-F. Millet var i flere henseender i overensstemmelse med realismen, hvis hovedskikkelse dog var Gustave Courbet.

Hvor realismens virkelighedsskildring i nogen grad tillader en pointering af kunstnerens subjektive holdning, er naturalismen indstillet på en "objektiv" gengivelse af sanseindtryk. Dette naturalistiske kunstsyn var væsentligt for Eugène Boudins friluftsmaleri og for impressionistisk malerkunst.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Frankrig - billedkunst - naturalisme og realisme i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 13. maj 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=256168