Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Frankrig - billedkunst - nyklassicisme og romantik

Oprindelig forfatter Munk Seneste forfatter Redaktionen

Jacques-Louis David. Boldhuseden. Da generalstændernes tredjestand, de borgerlige, den 20.6.1789 fandt deres normale mødesal aflåst, samledes de i et boldhus ikke langt fra Versailles. Her aflagde de en højtidelig ed på ikke at ville skilles, førend de havde givet Frankrig en fri forfatning. Alle tre stænder blev kort tid efter forenet i en Nationalforsamling, hvilket ses symboliseret ved de tre personers forbrødring i midten af billedet. Kun én nægtede at aflægge eden, og han ses yderst tv. Pennetegning fra 1790'erne af Jacques-Louis David; Louvre.

Jacques-Louis David. Boldhuseden. Da generalstændernes tredjestand, de borgerlige, den 20.6.1789 fandt deres normale mødesal aflåst, samledes de i et boldhus ikke langt fra Versailles. Her aflagde de en højtidelig ed på ikke at ville skilles, førend de havde givet Frankrig en fri forfatning. Alle tre stænder blev kort tid efter forenet i en Nationalforsamling, hvilket ses symboliseret ved de tre personers forbrødring i midten af billedet. Kun én nægtede at aflægge eden, og han ses yderst tv. Pennetegning fra 1790'erne af Jacques-Louis David; Louvre.

Den Franske Revolution bragte nyklassicismen og maleren J.-L. David frem i forreste række. Han havde vakt opsigt med det banebrydende værk Horatiernes ed (Louvre), malet i Rom 1785, og han blev senere også et nyttigt redskab i Napoleons propagandistiske statsapparat.

Det samme gjaldt J.-A.-D. Ingres, der ligesom David desuden var en fremragende portrætmaler og en søgt lærer. Romantikken fik i Frankrig to fremtrædende repræsentanter i J.-L. Géricault og Eugène Delacroix, der også tog politisk betonede temaer op som Friheden fører folket på barrikaderne (1831, Louvre).

Landskabskunsten fik op imod 1800-tallets midte en opblomstring hos Barbizon-skolens malere med Théodore Rousseau som den betydeligste, mens Camille Corots intime og lyriske landskabskunst fik stor betydning for den senere franske kunst.

Annonce

Under Ludvig-Filip leverede Honoré Daumier satiriske tegninger til samfundskritiske blade og tidsskrifter; han var en utrættelig kritiker af samfundets dårskab og undertrykkelsen af de svage.

Læs om Frankrig.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Jens Peter Munk: Frankrig - billedkunst - nyklassicisme og romantik i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 17. oktober 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=79391