Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Østrig - billedkunst

Oprindelig forfatter UrsFu Seneste forfatter Redaktionen

Romansk vægmaleri og facadeskulptur fra 1000-1200-tallet er bevaret i bl.a. domkirken i Gurk i Kärnten; et hovedværk inden for emaljekunsten er Nicolaus fra Verduns Verdun-alter fra 1181 i augustinerchorherrenstift Klosterneuburg ved Wien.

Fra middelalder til ca. 1850

I perioden blomstrede også bogmaleriet ved fx klostrene i Salzburg. Gotikken nåede sent til Østrig; skulpturen viser fransk indflydelse, bl.a. i en række madonnafremstillinger, udført i den såkaldte "skønne stil", der dyrkedes i 1300-tallet, særligt i Wien, Klosterneuburg og Wiener Neustadt.

Nikolaus Gerhaert. Hoved i sandsten, fragment, Bayerisches Nationalmuseum, München. Gerhaerts værker blev banebrydende for udviklingen af realismen i sydtysk billedhuggerkunst. Foto 2007.

Nikolaus Gerhaert. Hoved i sandsten, fragment, Bayerisches Nationalmuseum, München. Gerhaerts værker blev banebrydende for udviklingen af realismen i sydtysk billedhuggerkunst. Foto 2007.

I Kärnten og Tyrol er bevaret vægmalerier og i Wien eksempler på en omfattende produktion af glasmaleri. Fra 1300-tallet udvikledes et selvstændigt maleri bl.a. i Klosterneuburg, der har bevaret en af de første monumentale billedserier, en passionsserie fra 1330-31.

Annonce

Af 1400-tallets store sengotiske altertavler er bl.a. bevaret fløjalteret fra Kefermarkt samt alterskabet i valfartskirken Sankt Wolfgang (1479-81) udført af tyroleren Michael Pacher.

Blandt de udenlandske kunstnere, der virkede i Østrig, var de sengotiske billedhuggere Nicolaus Gerhaert fra Nederlandene (i midten af 1400-tallet) og Anton Pilgram fra Mæhren, der 1511-15 arbejdede ved Stephansdom i Wien.

I 1400-tallet indførtes omfattende klosterreformer, der bl.a. udgik fra benediktinerklosteret i Melk, hvorved der opstod et tæt samarbejde med humanister ved universitetet i Wien. Dette påvirkede billedkunstens udtryk og resulterede i en ikonografisk fornyelse, som det ses hos en række sydtyske kunstnere, der virkede i Østrig, bl.a. Jörg Breu fra Augsburg og Rueland Frueauf d.y. (ca. 1470-1547) fra Passau.

Østrig. Ferdinand Georg Waldmüller Nederøstrigsk bondebryllup; maleri, 1843. Österreichische Galerie im Belvedere, Wien. Særlig i 1840'erne kredsede Waldmüller om genrescener fra de intime landsbymiljøer, der lå i en krans omkring Wien. Uden at idealisere beskriver maleren, der repræsenterer den østrigske biedermeierstil, foreningen af mennesker og omgivelser med en frisk realisme.

Østrig. Ferdinand Georg Waldmüller Nederøstrigsk bondebryllup; maleri, 1843. Österreichische Galerie im Belvedere, Wien. Særlig i 1840'erne kredsede Waldmüller om genrescener fra de intime landsbymiljøer, der lå i en krans omkring Wien. Uden at idealisere beskriver maleren, der repræsenterer den østrigske biedermeierstil, foreningen af mennesker og omgivelser med en frisk realisme.

Også Lucas Cranach, Albrecht Altdorfer og Wolfgang Huber udførte væsentlige arbejder i Østrig. Inden for skulpturen er kejser Maximilian 1.s monumentale gravmæle i Hofkirche i Innsbruck et højdepunkt.

Italiensk og nederlandsk maleri dominerede 1500-tallets anden halvdel. Først med barokken i 1700-tallet gjorde Østrig sig for alvor gældende på den europæiske kunstscene.

I forbindelse med arkitekturen udvikledes en rig maler- og billedhuggerkunst med navne som Johann Michael Rottmayr (1654-1730), der malede freskoer i bl.a. Karlskirche i Wien og klosterkirken i Melk, billedhuggeren Georg Raphael Donner (1693-1741) samt malerne Daniel Gran (1694-1757), Paul Troger (1698-1768) og Franz Anton Maulbertsch, der udsmykkede talrige kirker, klostre og slotte.

I 1800-tallets første halvdel dyrkedes en borgerlig biedermeierstil af malerne Heinrich Friedrich Füger (1751-1818) og Ferdinand Georg aldmüller, der udførte idyller, landskaber og portrætter, mens romantikken repræsenteres af Moritz von Schwind.

Fra ca. 1850 til 2000

I 1800-tallets anden halvdel malede Richard von Alt topografisk betonede bybilleder, mens genre- og historiemaleren Anton Romako i farveholdning og temperament foregreb ekspressionismen.

Gustav Klimt Judith; maleri, 1901.

Gustav Klimt Judith; maleri, 1901.

Hans Makart indtog en vigtig plads i 1870'erne og 1880'erne med sine vældige nybarokke kompositioner. I det hele taget havde biedermeierkunsten et usædvanlig langt liv i Østrig. Et nyskabende moderne udtryk fremkom først 1897 med dannelsen af kunstnergruppen Sezession i Wien med bl.a. Gustav Klimt og Koloman Moser.

Den dominerende stil blev jugendstilen, som bl.a. udbredtes gennem tidsskriftet Ver Sacrum 1898-1903. Gennembruddet havde stor indflydelse på Egon Schiele og Oskar Kokoschka, der senere blev ekspressionismens vigtigste repræsentanter.

Sezessionsbevægelsen beskæftigede sig med arkitektur og kunsthåndværk i lige så høj grad som med maleri og skulptur; fra dens medlemmer udgik desuden en betydningsfuld grafisk produktion. Maleren Richard Gerstl (1883-1908) viste sig før sit selvmord som en lovende ekspressionist og fik betydning for komponisten Arnold Schönbergs visionært ekspressive malerier fra perioden 1906-12. Klimt, Schiele og Moser døde i 1918, og Kokoschka flyttede til Dresden, hvorefter der indtraf en kunstnerisk stagnationsperiode.

Efter 2. Verdenskrig blev maleren Albert Paris von Gütersloh (1887-1973) omdrejningspunktet for den såkaldte Wienerskoles fantastiske realisme. Samtidig udvikledes en internationalt orienteret abstrakt kunst, hvis vigtigste repræsentanter var Maria Lassnig (1919-2014), Wolfgang Hollegha (f. 1929), Josef Mikl (1929-2008) og Markus Prachensky (1932-2011). En enegænger varFriedensreich Hundertwasser, der arbejdede i en af jugendstilen inspireret dekorativ form, som han senere overførte til arkitektur. Inden for skulpturen var Anton Hanak (1875-1934) og Fritz Wotruba pionerer.

Østrig. Rudolf Hausner Odysseus' ark; maleri, 1948-51. Historisches Museum der Stadt Wien. Hausner (1914-95) tilhørte den såkaldte Wienerskole og dyrkede den fantastiske realisme i sine omhyggeligt gennemarbejdede billeder. Her ses Odysseus i malerens skikkelse, kun iført matroshat med påskriften Ithaka, indskibet på arken, en sejlende livssymfoni, hvori menneskelivet fra fødsel til død tilbagelægges gennem stadier som søvn, drøm og drift.

Østrig. Rudolf Hausner Odysseus' ark; maleri, 1948-51. Historisches Museum der Stadt Wien. Hausner (1914-95) tilhørte den såkaldte Wienerskole og dyrkede den fantastiske realisme i sine omhyggeligt gennemarbejdede billeder. Her ses Odysseus i malerens skikkelse, kun iført matroshat med påskriften Ithaka, indskibet på arken, en sejlende livssymfoni, hvori menneskelivet fra fødsel til død tilbagelægges gennem stadier som søvn, drøm og drift.

Med Wiener Aktionismus (Hermann Nitsch, Rudolf Schwarzkogler (1940-1969), Günter Brus (f. 1938), Otto Muehl (1925-2013)) opstod i 1960'erne en rituel aktionskunst, der betjente sig af orgiastiske aktionsspil, Orgien-Mysterien-Theater, der til tider tenderede selvdestruktion.

I samme ånd har Arnulf Rainer udviklet en original kropskunst, Valie Export (f. 1940) har optrådt med performance, video og film, mens Friederike Pezold (f. 1945) i 1970'erne udviklede et nyt tegnsprog ved hjælp af tegning, fotografi og video. En multimedial og computerunderstøttet kunstretning praktiseres af Rudolf Macher (f. 1960).

Læs mere om Østrig.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Ursula Fugmann: Østrig - billedkunst i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 20. maj 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=185218