Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Rogier van der Weyden

Oprindelig forfatter PKN Seneste forfatter Redaktionen

Rogier van der Weyden Korsnedtagelsen; maleri på træ, før 1443. Pradomuseet, Madrid. Altertavlen, hvor kun midterpartiet er bevaret, var oprindelig trefløjet og udført til et kapel i kirken Notre-Dame-hors-les-Murs i Louvain (Leuwen). Som ofte hos Weyden er de legemsstore figurer trukket helt frem i billedrummet. Johannes' og Maria Magdalenes krummede skikkelser indrammer hovedmotivet: Skildringen af den overjordiske, patetiske smerte over Jesu afsjælede legeme, hvis kropsholdning gentages af Maria, der falder i afmagt.

Rogier van der Weyden Korsnedtagelsen; maleri på træ, før 1443. Pradomuseet, Madrid. Altertavlen, hvor kun midterpartiet er bevaret, var oprindelig trefløjet og udført til et kapel i kirken Notre-Dame-hors-les-Murs i Louvain (Leuwen). Som ofte hos Weyden er de legemsstore figurer trukket helt frem i billedrummet. Johannes' og Maria Magdalenes krummede skikkelser indrammer hovedmotivet: Skildringen af den overjordiske, patetiske smerte over Jesu afsjælede legeme, hvis kropsholdning gentages af Maria, der falder i afmagt.

Rogier van der Weyden, opr. Rogier de la Pasture, 1399 el. 1400-1464, nederlandsk maler. Rogier van der Weyden regnes sammen med Flémallemesteren (Robert Campin) og Jan van Eyck for det tidlige nederlandske maleris hovedmestre.

Det antages, at Rogier van der Weyden 1427-32 var elev af Flémallemesteren i fødebyen Tournai. 1435 nævnes han som stadsmaler i Bruxelles, hvor han bl.a. malede vægbilleder til rådhuset (senere gået tabt ved brand), 1450 var han på pilgrimsrejse til Rom.

Rogier van der Weydens bevarede værker, der ikke er signerede, består af altertavler og portrætter, og blandt hovedværkerne er Korsnedtagelsen (før 1443, Museo Nacional del Prado, Madrid), Dommedag (ca. 1445, Hôtel-Dieu, Beaune) og Middelburg-alteret (1450-52, Gemäldegalerie, Berlin).

Karakteristisk for Weyden er en patetisk skildring af figurernes følelser og udtryk. De fremtræder gerne som en dynamisk, rytmisk komponeret frise, stærkt plastiske og adskilt fra baggrunden og ofte indrammet af ornamenterede portaler. Baggrunden kan være neutral, draperet eller ornamenteret, til tider landskabelig, dog uden nogen samordning af figur og landskab.

Rogier van der Weyden. Historikeren Jean Wauquelin overrækker i overværelse af bl.a. sønnen Karl den Dristige og en række medlemmer af Den Gyldne Vlies sin Croniques de Hainaut fra 1446 til Filip 3. af Burgund. Miniaturen findes i bogen, og kunstneren, formentlig Rogier van der Weyden, har således foregrebet overrækkelsen. Miniaturen viser den ødsle burgundiske hofkultur, som dannede mode inden for alle andre europæiske hoffer; i Danmark kan den bl.a. ses på flere senmiddelalderlige kalkmalerier.

Rogier van der Weyden. Historikeren Jean Wauquelin overrækker i overværelse af bl.a. sønnen Karl den Dristige og en række medlemmer af Den Gyldne Vlies sin Croniques de Hainaut fra 1446 til Filip 3. af Burgund. Miniaturen findes i bogen, og kunstneren, formentlig Rogier van der Weyden, har således foregrebet overrækkelsen. Miniaturen viser den ødsle burgundiske hofkultur, som dannede mode inden for alle andre europæiske hoffer; i Danmark kan den bl.a. ses på flere senmiddelalderlige kalkmalerier.

Rogier van der Weydens portrætter af bl.a. medlemmer af det burgundiske hof er malet med en neutral baggrund, få personlige karakteristika og en kølig skarphed og forenkling i ansigtstrækkene.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Peter Kühn-Nielsen: Rogier van der Weyden i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 12. december 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=152220