• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Lucas Cranach d.æ.

Oprindelig forfatter UrsFu Seneste forfatter Redaktionen

Lucas Cranach d.æ. Melankolien, 1532.  Billedet er et eksempel på, at Martin Luthers nye kirke havde brug for nye billeder. Melankolien er et af de 4 temperamenter. Billedets højre side domineres af en ung bevinget kvinde, Melankolien, der snitter i en pind. Kvinden har vinger, men er ikke nogen engel. Melankolien er uengageret. Hun ser tomt ud i luften og snitter henkastet i pinden. I billedets venstre side forsøger tre små drenge at trille en kugle gennem en ring. Deres virke er på forhånd dømt til at mislykkes: kuglen er for stor og ringen for lille. Pointen er, at menneskets virke aldrig vil lykkes, aldrig være betydningsfuldt i Guds perspektiv. Hekseridtet til venstre i baggrunden symboliserer det onde, dét, der er sendt fra og styret af Djævelen. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

Lucas Cranach d.æ. Melankolien, 1532. Billedet er et eksempel på, at Martin Luthers nye kirke havde brug for nye billeder. Melankolien er et af de 4 temperamenter. Billedets højre side domineres af en ung bevinget kvinde, Melankolien, der snitter i en pind. Kvinden har vinger, men er ikke nogen engel. Melankolien er uengageret. Hun ser tomt ud i luften og snitter henkastet i pinden. I billedets venstre side forsøger tre små drenge at trille en kugle gennem en ring. Deres virke er på forhånd dømt til at mislykkes: kuglen er for stor og ringen for lille. Pointen er, at menneskets virke aldrig vil lykkes, aldrig være betydningsfuldt i Guds perspektiv. Hekseridtet til venstre i baggrunden symboliserer det onde, dét, der er sendt fra og styret af Djævelen. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

Lucas Cranach d.æ., ca. 1472-16.10.1553, tysk maler og grafiker. Lucas Cranach blev født i Kronach i Franken, hvor han stod i lære hos sin far, Hans der Maler. I Wien 1500-03 udførte han en række værker med rå patos og vitalitet og tunge monumentale figurer udført med bred penselføring og en usædvanlig dyb farveholdning. Det nye var en dynamisk, organisk naturskildring, der gjorde ham til den første mester inden for den såkaldte Donauskole.

Lucas Cranachs kunstneriske gennembrud fandt sted i Wien og byggede på hans kendskab til Albrecht Dürers grafik og til sengotisk bøhmisk/sydtysk værkstedstradition samt på et nært samarbejde med Wieneruniversitetets førende humanister, kredsen omkring Konrad Celtis og i særdeleshed universitetets rektor, humanisten Johannes Cuspinian (1473-1529). De vigtigste værker fra denne periode er dobbeltportrættet af Johannes Cuspinian og hustru (ca. 1502-03, Sammlung Oskar Reinhart, Winterthur) og Korsfæstelsen (1503, Alte Pinakothek, München).

Lucas Cranach d.æ. Paris' dom, 1527.  Zeus satte den trojanske prins Paris til at dømme mellem gudinderne Hera, Athena og Afrodite. Afrodite vandt, fordi hun lovede Paris, at han til gengæld skulle få verdens smukkeste kvinde, den skønne Helena. Stridens æble og Paris' dom blev optakten til Den Trojanske Krig. Paris valgte Afrodite – det kødelige og dette fik frygtelige konsekvenser. Paris valgte forkert i følge Martin Luthers lære. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

Lucas Cranach d.æ. Paris' dom, 1527. Zeus satte den trojanske prins Paris til at dømme mellem gudinderne Hera, Athena og Afrodite. Afrodite vandt, fordi hun lovede Paris, at han til gengæld skulle få verdens smukkeste kvinde, den skønne Helena. Stridens æble og Paris' dom blev optakten til Den Trojanske Krig. Paris valgte Afrodite – det kødelige og dette fik frygtelige konsekvenser. Paris valgte forkert i følge Martin Luthers lære. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

Da Lucas Cranach i 1505 blev kaldt til Wittenberg som hofmaler for kurfyrst Frederik 3. den Vise af Sachsen, skiftede hans stil til betoning af ynde og overflade, en konsekvens af hans lederposition i et stort værksted, hvor hans populære motiver blev masseproduceret.

Efter 1520, da Wittenberg med kurfyrsten af Sachsens protektion af Martin Luther blev Reformationens vigtigste forpost, blev Cranach storproducent af lærestykker i reformatorisk ikonografi. Værkstedet arbejdede dog også for katolske fyrster, fx Albrecht af Brandenburg.

De reformatoriske temaer blev skabt i tæt samarbejde med Martin Luther, og i værkstedet fremstilledes bl.a. altre og grafiske illustrationer til talrige bibler og læreskrifter.

Lucas Cranach er blevet kaldt "Reformationens reporter". Han leverede mange portrætter af kurfyrster og hoffolk og af reformatorerne Martin Luther og Philipp Melanchthon.

Populære var også hans moraliserende allegoriske fremstillinger, gerne med sanseligt skildrede nøgne kvindeskikkelser, fx Hvilende kildenymfe (ca. 1537, Musée des beaux-arts, Besançon).

Lucas Cranach d.æ. Venus og Cupido som honningtyv, 1530.  Billedet er inspireret af et litterært forlæg af den hellenistiske digter Theokrit:  - Som når den lille Cupido stjæler honning fra kuben og stikkes af en rasende bi, således er også den korte og hærgende lyst, vi tragter efter: Den følges af sviende smerte blandet med sorg. Cupido er søn af Venus. Den søde honning er lig med den jordiske kærlighed. Venus stirrer ud af billedet. Moralen er: Man bør ikke falde for Venus’ fristelser til kødelig kærlighed, og hvis man alligevel gør det kommer man til at betale prisen. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

Lucas Cranach d.æ. Venus og Cupido som honningtyv, 1530. Billedet er inspireret af et litterært forlæg af den hellenistiske digter Theokrit: - Som når den lille Cupido stjæler honning fra kuben og stikkes af en rasende bi, således er også den korte og hærgende lyst, vi tragter efter: Den følges af sviende smerte blandet med sorg. Cupido er søn af Venus. Den søde honning er lig med den jordiske kærlighed. Venus stirrer ud af billedet. Moralen er: Man bør ikke falde for Venus’ fristelser til kødelig kærlighed, og hvis man alligevel gør det kommer man til at betale prisen. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

Statens Museum for Kunst i København ejer den største Cranachsamling uden for Tyskland og Østrig, bl.a. det symbolladede Melancholie fra 1532.

Cranach havde en fremtrædende position i Wittenbergs liv; 1519-43 sad han regelmæssigt i byrådet og var tre gange valgt til borgmester.

Lucas Cranachs to sønner arbejdede i værkstedet. Hans Cranach (ca. 1513-37) døde på en rejse til Italien; Lucas Cranach d.y. (1515-86) videreførte værkstedet og udviklede efterhånden en selvstændig kolorit. Bedst er hans portrætter, fx af faderen (1550, Uffizierne, Firenze).

    • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

    • Kommentar til redaktionen Vedr. Lucas Cranach d.æ. Marker den cirkel
      Send kommentar


  • Copyright

    Denne artikel må du ...

  • Kilde

    Denne artikel stammer fra:
    Leksikon

  • Historik
  • Ekspert

    UrsFu