• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Frans Hals

Oprindelig forfatter Koest Seneste forfatter Redaktionen

Frans Hals. Portræt af en mand, ca. 1655-60. Frans Hals' speciale var portrætmaleriet, og han fremstod snart som Haarlems førende portrætmaler, der fik talrige officielle og private bestillinger fra byens rige bourgeoisi. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

Frans Hals. Portræt af en mand, ca. 1655-60. Frans Hals' speciale var portrætmaleriet, og han fremstod snart som Haarlems førende portrætmaler, der fik talrige officielle og private bestillinger fra byens rige bourgeoisi. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

Frans Hals, 1582/1583-1666, hollandsk maler; var efter Rembrandt 1600-tallets betydeligste hollandske maler, født i Antwerpen af flamske forældre, der i 1585/86 emigrerede til de nordlige Nederlande, hvor familien senest i 1591 slog sig ned i Haarlem.

Her voksede Frans Hals op, og her virkede han hele sit liv. Han var formentlig elev (før 1603) af maleren Karel van Mander, uden at dette dog satte sig synlige spor i hans arbejder, og i 1610 blev han mester i byens Sankt Lukas-gilde.

Hans speciale var portrætmaleriet, og han fremstod snart som Haarlems førende portrætmaler, der fik talrige officielle og private bestillinger fra byens rige bourgeoisi. Blandt hans tidlige arbejder er det berømte portræt af en ukendt mand, kaldet Den smilende kavaler (1624, Wallace Collection, London), malet i klare, lyse farver.

Senere forlod han denne farverige palet til fordel for en monokrom farveskala af sort, hvidt og gråt. Frans Hals malede enkeltportrætter, pendantportrætter af ægtepar og gruppeportrætter, og alle disse genrer fornyede han gennem en mere levende, utvungen og øjebliksbestemt fremstilling af de portrætterede, fx Isaac Abrahamsz Massa (1626, Art Gallery of Ontario, Toronto).

I 1620'erne og 1630'erne malede Frans Hals under indflydelse af bl.a. Gerrit van Hornthorst og Hendrik Terbrugghen en række genreportrætter eller karakterbilleder, fx Malle Babbe, ca. 1635 (Staatliche Museen zu Berlin), men han vendte ikke senere tilbage til denne motivkreds.

Bedst kendt er Frans Hals for sine store gruppeportrætter af Haarlems skyttekompagnier og forstandere for sygehuse og fattighjem; otte af disse findes i Frans Hals Museum i Haarlem. Allerede i 1616 havde Hals malet Officersbanketten i Sankt Georg-skytternes kompagni, udført med hurtige, brede strøg i en virtuos alla prima-teknik, der ikke tidligere var set i hollandsk maleri. Billedet blev indledningen til den række mesterlige skyttestykker, hvormed han revolutionerede det hollandske gruppeportræt.

Så sent som i 1664 skabte han de to berømte, psykologisk indtrængende gruppeportrætter af henholdsvis forstanderne og forstanderinderne for fattigasylet i Haarlem (Frans Hals Museum, Haarlem).

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Olaf Koester: Frans Hals i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 24. november 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=88289