Abstrakt kunst. Kazimir Malevitj Otte røde rektangler; maleri, før 1915.

.

Abstrakt kunst. Naum Gabo Søjle; glas, rustfrit stål, perspex (hvid plast), udført 1975 til Louisiana af kunstneren efter en mindre model fra 1923.

.

Abstrakt kunst, egentlig billedkunst, der fremhæver væsentlige, karakteristiske eller alment kendetegnende træk på bekostning af uvæsentlige og individuelle detaljer. Men udtrykket har i praksis altid været anvendt om kunst, der "ikke forestiller noget", dvs. er sammensat af former og farver uden direkte genkendelig forbindelse til den ydre virkelighed — det, der også betegnes nonfigurativ kunst.

I forbindelse med kubismens radikale billedeksperimenter blev der før 1910 skabt abstrakte værker af bl.a. Francis Picabia og François Kupka. Maleren Wassily Kandinsky udførte sine første abstrakte billeder i 1910, samme år som han udformede det teoretiske grundlag for den abstrakte kunst i bogen Über das Geistige in der Kunst, der udkom 1912.

Den abstrakte billedkunst delte sig tidligt i to hovedretninger. På den ene side opstod en overvejende spontan, ekspressiv og fabulerende tendens, som Kandinsky i begyndelsen selv repræsenterede. Den udviklede sig senere i mange retninger og affødte nye, mere eller mindre beslægtede tendenser: abstrakt ekspressionisme, lyrisk abstraktion, tachisme, informel kunst og action painting.

Det er kendetegnende for denne ekspressive retnings repræsentanter (fx Jackson Pollock, Willem de Kooning og Asger Jorn), at de gerne udtrykker sig emotionelt og intuitivt, mens billedhuggere som Constantin Brancusi, Jean Arp og Henry Moore har dyrket et mere organisk præget formsprog; deres arbejder rummer mere eller mindre tilsigtede naturinspirerede elementer eller mindelser om naturfænomeners organiske strukturer.

Sideløbende med denne hovedstrømning udvikledes en modsvarende række af overvejende konstruktive retninger: konstruktivisme, neoplasticisme, suprematisme, konkret kunst, op art, minimalisme og nygeometrisk kunst. Deres udøvere fastholder en gennemreflekteret, rationel orden og afviser al naturinspireret abstraktion til fordel for en strengt nonfigurativ dyrkelse af geometriske formelementer.

Inden for denne hovedretning, som pioneren Kandinsky med årene også tilsluttede sig, udelukkes enhver relation til naturen ved at tale om konkret kunst i stedet for abstrakt kunst. Foregangsmænd for disse retninger var bl.a. malerne Piet Mondrian og Kazimir Malevitj og billedhuggerne Naum Gabo og Antoine Pevsner.

I årene omkring 1930 manifesterede de abstrakte kunstnere sig i Europa med internationale udstillinger og dannelsen af sammenslutninger som Cercle et Carré og Abstraction-Création; i USA blev den nye kunst støttet af blandt andre Solomon R. Guggenheim Foundation for Non-Objective Art, stiftet i 1937.

I Danmark var Vilhelm Bjerke-Petersen, Ejler Bille og Richard Mortensen i begyndelsen af 1930'erne de første, der udstillede abstrakt kunst. Bjerke-Petersens banebrydende bog Symboler i abstrakt Kunst, udkom 1933, og den abstrakt-surrealistiske kunstnergruppe Linien, der udgav et tidsskrift med samme navn, blev ligeledes dannet i 1933.

Den abstrakte kunst er gennem 1900-t. nået til udfoldelse på alle billedkunstens virkefelter. Selv på fotografiets område har abstraktionen vundet indpas med udgangspunkt i László Moholy-Nagys banebrydende eksperimenter i 1920'erne.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig